日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH035/FH035FH035 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
固定的な捉え方を超えて、文化やコミュニケーションのダイナミクスに注目する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・N333/Sat.2・N333 Sat.2・N333 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH035 |
The main objective of this course is to learn some basic concepts for intercultural communication studies and to develop the ability to analyze issues in contemporary society from newly gained perspectives. Additionally, students will be able to cultivate a proactive learning attitude for subsequent university studies through scholarly activities. These include (i) preparing for discussions with pre-class readings and engaging in discussions with peers who hold different perspectives, and (ii) actively seeking knowledge and sharing it with peers through presentations.
In this course, we will start by exploring fundamental terminology and concepts related to intercultural communication. This process aims to broaden perspectives and cultivate the ability to critically examine phenomena from various viewpoints. Topics covered include globalization and communication, culture, language, non-verbal communication, identity, media, intercultural contact, stereotypes/racism/ethnocentrism, and intercultural communication competence. Throughout the course, activities such as presentations, group discussions, and peer feedback will be conducted. Through engaging discussions with peers and the instructor, students will articulate their thoughts and enhance their understanding by considering various perspectives. Ultimately, each student will read relevant literature and present their findings during roundtable presentations. Support will be available throughout the course to facilitate autonomous learning.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業の目標は、異文化コミュニケーションを学ぶうえでの基礎的な概念を学び、新たに得た視点から現代社会の様々な問題を複眼的に捉えることができるようになることです。
また、本授業で、①予習をしてディスカッションに備え、自分とは異なる考えや視点を持つ他者と議論をする、②知識を主体的に学び、成果を仲間に発表するという学術的な活動を通して、その後の大学での主体的な学びの姿勢を涵養することもねらいとしています。
The main objective of this course is to learn some basic concepts for intercultural communication studies and to develop the ability to analyze issues in contemporary society from newly gained perspectives. Additionally, students will be able to cultivate a proactive learning attitude for subsequent university studies through scholarly activities. These include (i) preparing for discussions with pre-class readings and engaging in discussions with peers who hold different perspectives, and (ii) actively seeking knowledge and sharing it with peers through presentations.
本授業ではまず、異文化コミュニケーションを学ぶうえでの基礎的な用語や概念を学びます。これにより、視野を広げ、現象を異なる視点からクリティカルに見る力を養います。たとえば、グローバリゼーションと多文化社会コミュニケーション、文化、言語、非言語、アイデンティティ、メディア、異文化接触、コミュニケーションの阻害要因、異文化コンピテンスなど、多様なテーマを取り上げます。
授業では、グループディスカッションやピアフィードバックを行います。仲間や教員との議論を通して自分の思考を言語化し、また他者の多様な考えを聞くことで考察を深めます。最終的には、関連文献を読み、自分の考察をまとめてラウンドテーブル発表をすることを目指し、各自が自律的に深い学びを追求できるよう支援します。
In this course, we will start by exploring fundamental terminology and concepts related to intercultural communication. This process aims to broaden perspectives and cultivate the ability to critically examine phenomena from various viewpoints. Topics covered include globalization and communication, culture, language, non-verbal communication, identity, media, intercultural contact, stereotypes/racism/ethnocentrism, and intercultural communication competence. Throughout the course, activities such as presentations, group discussions, and peer feedback will be conducted. Through engaging discussions with peers and the instructor, students will articulate their thoughts and enhance their understanding by considering various perspectives. Ultimately, each student will read relevant literature and present their findings during roundtable presentations. Support will be available throughout the course to facilitate autonomous learning.
1 | オリエンテーション 授業の目的と概要の説明 / 課題の説明 / アイスブレイクと自己紹介 / スケジュールの確認と担当決め / オープン・クエスチョンとクローズド・クエスチョン |
2 | グローバリゼーションと多文化社会を生きる力 / コミュニケーションとサイン |
3 | 文化について考える |
4 | 言語によるコミュニケーション |
5 | 非言語コミュニケーション |
6 | アイデンティティとコミュニケーション |
7 | メディアで作られた文化 |
8 | グローバル化する世界の異文化接触 |
9 | コミュニケーションの阻害要因 |
10 | 多文化とうまくつきあうために |
11 | ラウンドテーブル発表に向けて①問題意識と文献検索 ブレーンストーミング / 文献検索 / ディスカッション |
12 | ラウンドテーブル発表に向けて②文献レビュー・さらなる疑問と興味 ディスカッション / 構成 / ピア・フィードバック |
13 | ラウンドテーブル発表① |
14 | ラウンドテーブル発表② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
自分の理解を確認するため、毎週の小テスト |
①リーディング課題(毎回):教科書の指定範囲を授業当日までに読んでくることを、予習として求められます。各自、1つ以上の質問または議論を深めるための問いを作っておきます。なお、授業開始時に小テストは、このリーディングをもとに行われます。テストの目的は、各自が自分の理解を確認するためで、用語の定義を中心に出題されます。
②発展ディスカッションの準備(2回):当番の人は、授業範囲で自分が最も関心のあるトピックについて身近な例を取り上げて議論するための資料(パワーポイントスライド、記事・動画・写真・ナラティブなど)とディスカッション・クエスチョンを準備します。ディスカッションはグループで行います。
②振り返りログ(毎回):授業で得られた気づきや学びを言語化し、オンライン提出します。
③ラウンドテーブル発表の準備(1回):教科書の内容のうち自分がさらに学びを深めたいテーマについて、短いラウンドテーブル発表を行います。関連文献を読み、理解を深め、そこから自らの研究の問いを立てることを目指します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎授業小テストの点数(10%) ディスカッションへの参加(10%) 授業後振り返りログの提出(10%) 発展ディスカッション資料(10%) ラウンドテーブル発表資料(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としません。 小テストのフィードバックは、当日全体に対し行います。 振り返りログへのフィードバックは、次回授業開始時に全体に対して行います。 ラウンドテーブル発表のフィードバックは、Canvas LMS上にて行います。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 八島智子・久保田真弓 | 『異文化コミュニケーション論 グローバル・マインドとローカル・アフェクト』 | 松柏社 | 2012 | 4775401842 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田理知子・塙幸枝(編著) | 『グローバル社会における異文化コミュニケーション:身近な「異」から考える 』 | 三修社 | 2019 | 4384059373 |
2 | 鳥飼玖美子 | 『異文化コミュニケーション学』 | 岩波書店 | 2021 | 4004318874 |
3 | 伊佐雅子 (監修) | 『多文化社会と異文化コミュニケーション』 | 三修社 | 2007 | 4384039429 |
4 | 山本志都・石黒武人・Milton Bennett・岡部大祐 | 『異文化コミュニケーション・トレーニング ––「異」と共に成長する』 | 三修社 | 2022 | 4384060521 |
プレゼンテーションスライドやレポートを作成するため、自宅にPC等を準備してください。
発展ディスカッションの当番日とラウンドテーブル発表の日は、PCやタブレット等を持参ください。
一緒に考え、学んでいけることを、楽しみにしています。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。