日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH119/FH119FH119 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「わたし」「我々/われわれ」「いのち」を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5・8304/Thu.5・8304 Thu.5・8304 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH119 |
In this course, we will examine various issues related to the ethics and bioethics found in present day society. Students will identify, assess, and consider the issues, ascertaining from where they arise while identifing their points of view on the matters. This course aims to provide an opportunity to express many differing viewpoints.
Questions related to ethics and bioethics, particularly ones relating to "I/me", "we/us", and "life", are questions one is quite likely to have posed to them should they ever discuss the topic. In this course, we will begin by discussing various ethical and bioethical topics relating to these questions in order to identify and consider the issues at hand. Upon doing this, we will identify, consider, and reference the opinions of philosophers and how they relate to the basis of of religion. From this, we will develop various differing viewpoints as we examine what the ideal states of "I/us", "we/us", and "life" should be.
After the class, you will be asked to submit your comments. These comments will be anonymous, and the comments will be shared. This enables students to be exposed to differing viewpoints and helps them to widen their perspective. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments. In addition to discussions between students with different views, and answering questions and comments. The course will proceed by answering the questions and arguments. Topics and material covered are planned to be adjusted based on the students’ interests and current world events.
Additionally, video materials will be used in order to cultivate a better understanding. (It is also planned for students to divide into groups and hold discussions.)
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代社会において見られる倫理/生命倫理的問題について、問題の確認やそれに対する批判・検討を行いながら、それがどこから語られているのか、それを語る自分自身はどのようにあるのか、ということに向き合う視点を持つための足掛かりをつくる。
In this course, we will examine various issues related to the ethics and bioethics found in present day society. Students will identify, assess, and consider the issues, ascertaining from where they arise while identifing their points of view on the matters. This course aims to provide an opportunity to express many differing viewpoints.
倫理/生命倫理において問われる問題、特に「わたし」「われわれ」「いのち」といった問題は、それを語る自分自身が問われてくる問題でもある。本授業では、先ず、そういった問題について、幾つかの倫理/生命倫理的テーマを扱うことによって確認・検討を行う。その上で、そこで確認・検討した問題に対して、幾人かの哲学者・思想家の見解を確認・検討・参照し、その者たちが語ろうとしているところ―それは〈宗教の源泉〉を感じさせるものであったりする―からどのように向き合っていけるのか、そして「わたし」「われわれ」「いのち」はどのようなあり様をしているのかといったことを考究していく。
なお、授業後に毎回コメントを提出してもらうが、そのコメントペーパーは匿名化した上で皆と共有し、より多くの意見を知ることによって見識を広めてもらうつもりである。また、授業は提出してもらったコメントの紹介や、コメント同士の議論、疑問への応答、コメントへの応答などをしつつ進めていくため、積極的な参加を望む。授業の進行や扱うテーマも、受講者の関心や社会状況などに応じて適宜調整する予定である。
また、理解を深めるために、映像資料も用いるつもりである。(グループに分かれてディスカッションをしてもらうことも考えている。)
Questions related to ethics and bioethics, particularly ones relating to "I/me", "we/us", and "life", are questions one is quite likely to have posed to them should they ever discuss the topic. In this course, we will begin by discussing various ethical and bioethical topics relating to these questions in order to identify and consider the issues at hand. Upon doing this, we will identify, consider, and reference the opinions of philosophers and how they relate to the basis of of religion. From this, we will develop various differing viewpoints as we examine what the ideal states of "I/us", "we/us", and "life" should be.
After the class, you will be asked to submit your comments. These comments will be anonymous, and the comments will be shared. This enables students to be exposed to differing viewpoints and helps them to widen their perspective. It is desirable that you participate actively, as the class will involve sharing submitted comments. In addition to discussions between students with different views, and answering questions and comments. The course will proceed by answering the questions and arguments. Topics and material covered are planned to be adjusted based on the students’ interests and current world events.
Additionally, video materials will be used in order to cultivate a better understanding. (It is also planned for students to divide into groups and hold discussions.)
1 | 導入:我々と倫理と「宗教」 |
2 | 「宗教」と価値観・世界観1 |
3 | 「宗教」と価値観・世界観2 |
4 | 「宗教」と価値観・世界観3 |
5 | 現代と「宗教」1 |
6 | 現代と「宗教」2 |
7 | 現代と「宗教」3 |
8 | 倫理/生命倫理への導入・基礎1 |
9 | 倫理/生命倫理への導入・基礎2 |
10 | 倫理/生命倫理における諸問題1 |
11 | 倫理/生命倫理における諸問題2 |
12 | 倫理/生命倫理における諸問題3 |
13 | 哲学者・思想家の見解 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
GoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能なども用いる予定。 |
共有するコメントは必ず読んでおいて欲しい。また、授業で触れたテーマで興味のあるものに関する文献や、授業時に紹介する参考文献で興味のあるものを数冊読んでみて、自分なりの見解を深めてもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎回提出してもらうコメント+小レポート(最低2回提出)(40%) 授業への参加協力度(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合は成績評価の対象としません。なお、授業内に設ける出席確認時間に行っていただく「出席のご登録」と授業後の「コメントの提出」の両方を以て「出席」と見做します(出席数も評価に関係します)。また、小レポートの提出2回も必須とします(小レポートについての詳細などは別にご案内します)。 ※他の受講者の学びを妨害するような行為や不正と見做されるような行為はご遠慮ください(酷い場合には、大幅な減点をします)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
・積極的に他の受講者から学び取り、自身の考えを深める姿勢
授業内での意見共有などにGoogleフォームやZOOMミーティングルームのチャット機能を用いることがあるので、PCやスマートフォン、タブレットなどを持参していただけると助かります。
授業への積極的なご参加とご協力、どうぞよろしくお願いいたします。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目