日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH120/FH120FH120 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
De sapientia |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・D501/Mon.4・D501 Mon.4・D501 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH120 |
Quid est sapientia? To address this question, students will read specific texts, internalizing their meanings while thinking critically to answer the question.
We are historical beings, so the question must seriously consider the reality in which we are living. Students will keep the following in mind during their investigation: questions regarding our existence, human nature, and t+L70he religiosity of humanity, as well as questions directed inwards at ourselves. Therefore, it is important that students cultivate their own understandings rather than borrowing from experts. To that end, students will be required to express their own thoughts and deepen them through presentations, dialogues, and discussions. Note that the contents may change according to the students' situation and other factors.
While considering the fundamental definition of Christianity, we will utilize different texts to ponder various secondary goals, namely fundamental yet modern issues surrounding language, truth, human dignity, individuality, and freedom.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代世界における宗教の意義を知恵・叡智という観点から考察する。それを具体的なテキストを通じて、その語りかけるものを聞き、徹底的に思考停止せずに考え抜くことがこの科目の主眼目である。
われわれは歴史的存在であり、今この身において生きている現実と切り離して問うても空虚である。われわれの存在への問い、人間本性への問い、人間の宗教性への問い、そうしたわれわれ自身への問いと密着しながら、探求を進めてゆくことが求められる。したがって借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要になる。そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる。なお内容および方法は受講者の状況などに応じて変更される場合がある。
Quid est sapientia? To address this question, students will read specific texts, internalizing their meanings while thinking critically to answer the question.
We are historical beings, so the question must seriously consider the reality in which we are living. Students will keep the following in mind during their investigation: questions regarding our existence, human nature, and t+L70he religiosity of humanity, as well as questions directed inwards at ourselves. Therefore, it is important that students cultivate their own understandings rather than borrowing from experts. To that end, students will be required to express their own thoughts and deepen them through presentations, dialogues, and discussions. Note that the contents may change according to the students' situation and other factors.
近現代以降の人間精神史的状況をかえりみつつ、宗教伝統における知恵・叡智を、いわゆる神秘主義、神秘思想の観点をまじえて考察する。その際、サブタイトルおよび目標にあるように、テキストを通じて、知恵をはじめ、無分別智、慈悲、愛、真理、人間の尊厳、人格、自由、真理をめぐる根本的かつ現代的問題への沈潜してゆく。とりわけ、今日における、諸分断、諸対立の問題を近現代的知のありように不可避的に絡み取られている問題として取り上げる。
While considering the fundamental definition of Christianity, we will utilize different texts to ponder various secondary goals, namely fundamental yet modern issues surrounding language, truth, human dignity, individuality, and freedom.
1 | ガイダンス |
2 | 現代社会における宗教の問題性 |
3 | 知恵という問題設定について |
4 | テキスト読解に向けて |
5 | テキストにもとづく検討1 |
6 | 読解 |
7 | 討議 |
8 | テキストにもとづく検討2 |
9 | 読解 |
10 | 討議 |
11 | テキストにもとづく検討3 |
12 | 読解 |
13 | 討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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映像資料。ゲストスピーカー。 |
予習復習については授業内で指示する。
課題の提出に際してはMaster of Writingを参照のこと。
指定するLMSを使用するが、使用法が分からない場合やトラブルは各自の責任でメディアセンターに確認すること。
当然のことであるがコピペ(授業ノートを含む)や剽窃には厳しく対応する。https://www.youtube.com/watch?v=IxM1e4W1S8I
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(59%) |
備考 (Notes) | ||
借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要であり、そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる、と目標で示していることからあきらかなように、筆記試験における論述、授業内活動、レポート、そして授業内で指示された予習課題と復習課題の精度が重要である。いずれも授業担当者の指示をふまえて積極的に行うことが求められるので、受講希望者は留意すること。なお授業マナーについて注意された受講者は授業に関する活動を0点とする。課題やそのほかの指示がe-mail、LMSなどで指示されるが、それを必ず確認すること。確認しないことによる不利益は受講者の責任となる。課題の提出に際してはMaster of Writingを参照のこと。 LMSを使用するが、使用法が分からない場合やトラブルは各自の責任でメディアセンターに確認すること。 当然のことであるがコピペ(授業ノートを含む)や剽窃には厳しく対応する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金子晴勇 | 『キリスト教思想史の諸時代 別巻2 アウグスティヌスの『三位一体論』 を読む』 | ヨベル社 | 2024 | 9784909871497 |
2 | アンリ | 『野蛮』 | 法政大学出版局 | 1990 | 9784588002984 |
3 | 村松・川瀬ほか | 『アンリ読本』 | 法政大学出版局 | 2022 | 9784588151279 |
4 | 土橋茂樹 | 『教父哲学で読み解くキリスト教』 | 教文館 | 2023 | 9784764261761 |
5 | 金子晴勇 | 「良心」の天路歴程 | ヨベル社 | 2023 | 9784909871978 |
その他 (Others) | |||||
テキストの購入は各自の判断に任せる。使用する文献資料は授業内で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Michel Henry | Können des Lebens : Schlüssel zur radikalen Phänomenologie | ALBER | 2017 | 9783495489253 |
2 | D. Mieth | Ketzerflammen in Paris: Marguerite Porete, Meister Eckhart und die Intrigen der Inquisition | der blaue Reiter | 2024 | 9783933722881 |
3 | J. Brachtendorf | Augustinus de Genesi Ad Litteram | Brill Schoningh | 2021 | 9783506791283 |
4 | Maine de Biran | Die innere Offenbarung des "geistigen Ich" : Drei Kommentare zum Johannes-Evangelium | ECHTER | 2010 | 9783429033118 |
5 | Bernard Mcginn | The Persistence of Mysticism in Catholic Europe: France, Italy, and Germany, 1500-1675 | Herder | 2023 | 9780824598860 |
6 | Meister Eckhart | Meister Eckhart. Deutsche Werke Band 4,3 | Kohlhammer | 2024 | 9783170437890 |
7 | J. Brachtendorf | Die Struktur des menschlichen Geistes nach Augustinus | Paradeigmata | 2000 | 9783787314355 |
その他 (Others) | |||||
なお、映像資料としては、MINAMATA、SHOAH、など考えている。こちらも図書館で閲覧可能であるので事前に確認しておくこと。 |
授業内の活動また進め方については担当者の指示に従うこと。
授業ではディスカッションを行うことがあるので積極的に参加できることが必要。
授業の内容は受講者の状況などによって変更される場合がある。
課題の提出に際してはMaster of Writingを参照のこと。
ITを使用するが、使用法が分からない場合やトラブルは各自の責任でメディアセンターに確認すること。
当然のことであるがコピペ(授業ノートを含む)や剽窃には厳しく対応する。https://www.youtube.com/watch?v=IxM1e4W1S8I
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目