日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH156/FH156FH156 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
医学的観点から身体科学を考える。(Considering the Body Sciences from a Medical Perspective) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1・D401/Fri.1・D401 Fri.1・D401 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH156 |
Comprehensive Exploration of the Body's Mechanisms from the Perspectives of Health Science and Sports Science.
This study investigates the mechanisms of the human body through a comprehensive exploration of scientific knowledge in the fields of health science and sports. Particularly, the examination of the body's mechanisms is approached from clinical medical, anatomical, and histological perspectives.
In a medical context, the human body is intricately, rationally, and mysteriously designed. The regeneration mechanisms when an injury occurs are a remarkable system. This course focuses primarily on the enigmatic human body from the perspective of medical physiology, exploring various angles, particularly from the standpoint of the musculoskeletal system. Additionally, through a clinical medical perspective, students learn about injuries to the musculoskeletal system to deepen their understanding and knowledge, fostering a comprehensive approach to injury assessment.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
身体のメカニズムについて、健康科学あるいはスポーツ分野の科学的知見から総合的に探究していく。特に臨床医学的観点、解剖学的観点、組織学的観点で身体のメカニズムを考える。
Comprehensive Exploration of the Body's Mechanisms from the Perspectives of Health Science and Sports Science.
This study investigates the mechanisms of the human body through a comprehensive exploration of scientific knowledge in the fields of health science and sports. Particularly, the examination of the body's mechanisms is approached from clinical medical, anatomical, and histological perspectives.
ヒトの身体は医学的に見ると、とても精密に、合理的に、神秘的に作られている。どこかがケガしたときの再生メカニズムはとても素晴らしいシステムが構築されている。この神秘的なヒトの身体を、主として医学生理学的に運動器からの視点でさまざまな角度から見ることを学ぶ。また、臨床医学的な視点でも、運動器のケガを見ることで、ケガへの理解を深まるための知識や考え方を学ぶ。
In a medical context, the human body is intricately, rationally, and mysteriously designed. The regeneration mechanisms when an injury occurs are a remarkable system. This course focuses primarily on the enigmatic human body from the perspective of medical physiology, exploring various angles, particularly from the standpoint of the musculoskeletal system. Additionally, through a clinical medical perspective, students learn about injuries to the musculoskeletal system to deepen their understanding and knowledge, fostering a comprehensive approach to injury assessment.
1 | はじめに |
2 | 関節の不思議 |
3 | 骨を考える |
4 | 運動器について |
5 | 筋とホルモン |
6 | 肉ばなれの鍵となる腱 |
7 | 新型コロナ。ウイルスと菌 |
8 | 腸と腸内細菌 |
9 | 脳の機能を脳振盪から考える。 |
10 | 時差ボケとは。 |
11 | 足が痛い |
12 | 整形外科疾患から考える身体科学1 |
13 | 整形外科疾患から考える身体科学2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加人数が多い場合には、グループ発表は省略される場合がある。 |
授業中およびCANVASにて予習および復習の課題を提示する準備がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
なし
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。