日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH171/FH171FH171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
体育・スポーツの研究と教育からのメッセージ 人生100年時代を生き抜くアクティブ・アプローチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1・M301/Fri.1・M301 Fri.1・M301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH171 |
Through “knowing” sports, students will “realize” what things are necessary for their lives/careers. Through various specific examples, students will “learn” from the standpoint of sports medicine, sharpening management skills that they will be able to “capitalize” on in the future.
In this course, various examples related to sports will be presented using audiovisual teaching materials (DVD, slides) and data.
We will discuss the examples presented, searching for ways to capitalize upon the life/career management skills learned, both inside and outside of college life.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業は、体育・スポーツの研究と教育からのメッセージではあるが、学問という枠にとらわれず、人生を豊かにすることのきっかけとしたい。人と比べるのではなく、自分らしい、自分だけの生き方(ライフマネジメント・キャリア)を大学で見つけてもらいたい。
Through “knowing” sports, students will “realize” what things are necessary for their lives/careers. Through various specific examples, students will “learn” from the standpoint of sports medicine, sharpening management skills that they will be able to “capitalize” on in the future.
体育・スポーツは「身体性」「同時性」「連帯性」といった特徴をもち、実生活で経験する多くの出来事と相通じる。人生は偶然という予期せぬ出来事の連続である。不確実で不安定な時代だからこそ、自尊心、自己肯定感、自立心、自制心、自信そして協調性、共感する力、思いやり、社交性、道徳といった人生に必要となる能力を、体育・スポーツの研究・教育を介して、養っていく。
In this course, various examples related to sports will be presented using audiovisual teaching materials (DVD, slides) and data.
We will discuss the examples presented, searching for ways to capitalize upon the life/career management skills learned, both inside and outside of college life.
1 | ガイダンス |
2 | 授業の進め方 |
3 | 学びの精神① |
4 | 学びの精神② |
5 | 人生を豊かにする① |
6 | 人生を豊かにする② |
7 | 健康・体力を創造する① |
8 | 健康・体力を創造する② |
9 | アスリートに学ぶ「挑戦」「イノベーション」① |
10 | アスリートに学ぶ「挑戦」「イノベーション」② |
11 | アスリートに学ぶ「挑戦」「イノベーション」③ |
12 | アスリートに学ぶ「挑戦」「イノベーション」④ |
13 | 未来に挑む |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習・復習(レポート作成)の課題は、授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
テキストの理解度(30%) コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席を、成績評価の対象とする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉浦 雄策 | 『学生生活とライフマネジメント』 | ライフ出版社 | 2024 | |
その他 (Others) | |||||
※受講期間中に、テキストへの書き込み・その他があり、評価の対象とするため、購入は必須となります(中古は不可)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉浦雄策 | 『日常生活に活かすスポーツ科学リテラシー』 | ライフ出版社 | 2024 |
正解のない問いに挑んでください。
”アナログ”を存分に活用します。
対話と主体性を大事に授業を運営します。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目