日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH193/FH193FH193 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Toward Intercultural Collaboration |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・D501/Thu.4・D501 Thu.4・D501 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1133 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FH193 |
Through this course, students will be able to learn foundational concepts, theories, and phenomena of intercultural communication. They will apply those concepts and theories to their everyday intercultural interactions and critically examine how cultures frame their intercultural communication and how they reproduce, change, and create cultures through their communication. Also, students will be able to understand themselves as cultural beings and enhance their self-cultural awareness to communicate better in intercultural settings.
This course is intended for motivated students who would like to learn basic concepts and theories of intercultural communication and to examine issues caused by differences in cultural values and communication styles not only between national cultures but also within national cultures. For that purpose, students will discuss a range of intercultural issues related to such elements as race, class, gender, age, profession, and religion. The course experience will provide students with activities in pairs, small groups, and large groups where they explore ways in which they can communicate well with culturally different others.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
このコースでは、異文化コミュニケーションの基礎となる概念、理論、事象について学びます。また、これらの概念や理論を日々の異文化間相互行為の事象に応用し、文化が異文化コミュニケーションをどのように組み立てているのか、そして文化が人びとのコミュニケーションを通してどのように再生産され、変化し、創造されているのかを批判的に考察します。また、受講生自身が文化的存在であることを理解し、異文化間においてより良いコミュニケーションを図るために、自身が文化的存在であることへの意識を高めることができることを目指します。
Through this course, students will be able to learn foundational concepts, theories, and phenomena of intercultural communication. They will apply those concepts and theories to their everyday intercultural interactions and critically examine how cultures frame their intercultural communication and how they reproduce, change, and create cultures through their communication. Also, students will be able to understand themselves as cultural beings and enhance their self-cultural awareness to communicate better in intercultural settings.
本授業は、異文化コミュニケーションの基本的な概念や理論を学び、文化的価値観やコミュニケーション・スタイルの違いから生じる問題を、国民文化を指す「異文化」だけでなく、国民文化内で確認できる様々な異文化も視野に入れ検討したい意欲的な学生を対象としています。 そのために、人種、階層、性別、年齢、職業、宗教などの要素に関連する様々な異文化間で生起する問題について議論します。本コースでは、個人発表、2人1組、小グループ、大グループでのアクティビティ(主にディスカッション)を通して、文化的に異なる他者とより良い形でコミュニケーションをとる方法を探っていきます。
This course is intended for motivated students who would like to learn basic concepts and theories of intercultural communication and to examine issues caused by differences in cultural values and communication styles not only between national cultures but also within national cultures. For that purpose, students will discuss a range of intercultural issues related to such elements as race, class, gender, age, profession, and religion. The course experience will provide students with activities in pairs, small groups, and large groups where they explore ways in which they can communicate well with culturally different others.
1 | Course Introduction: What is Intercultural Communication? コースの概要:異文化コミュニケーションとは何か? |
2 | Culture 文化 |
3 | Communication and its Models: Toward a Constitutive Approach コミュニケーションとそのモデル:構成的アプローチ |
4 | Cultural Cues in Non-verbal Communication 非言語コミュニケーションにおける文化的合図 |
5 | Time and Space in Intercultural Communication 異文化コミュニケーションにおける時間と空間 |
6 | Cultural Influence on Perception and Cognition 知覚・認知への文化的影響 |
7 | Identity in Intercultural Communication 異文化コミュニケーションにおけるアイデンティティ |
8 | Processes of Intercultural Adaptation 異文化適応の過程 |
9 | Intercultural Communication in Groups/Organizations 集団/組織における異文化コミュニケーション |
10 | Power Constructed through Intercultural Communication 異文化コミュニケーションを通じて構築されるパワー |
11 | Gender and Intercultural Communication 異文化コミュニケーションにおけるジェンダー |
12 | Media and Digital Communication メディアおよびデジタルコミュニケーション |
13 | Exploring Effective Intercultural Communicators 効果的な異文化コミュニケーションの探究 |
14 | Mindfulness and Contextual Consciousness in Intercultural Communication 異文化コミュニケーションにおけるマインドフルネスとコンテクスト意識 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to read class materials uploaded onto CanvasLMS before they come to class. They are also expected to try to find examples of intercultural communication and use concepts and theories they learn in class to analyze those examples.
Canvas LMSにアップロードされた授業資料を事前に読んでおいてください。
また、異文化コミュニケーションの事例を見つけ、授業で学んだ概念や理論を使って、その事例を分析してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
Reaction Paper/リアクション・ペーパー(20%) Cultural Identity Paper/文化的アイデンティティ・ペーパー(10%) Intercultural Competence Paper/異文化間能力ペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
Class handouts and videos will be shown in English, but the class itself will be conducted in Japanese, by the management method for this class determined in advance for the F course. クラスの配布資料や視聴する映像等は英語ですが、F科目用に事前に決められた本授業の運営方法に従い、授業自体は日本語で行います。 |
その他 (Others) | |||||
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Handouts and related materials are to be given out before and during class. プリントや関連資料は授業前および授業中に配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Martin Judith & Thomas Nakayama | Intercultural Communication in Context 8th ed. | McGraw-Hill | 2021 | 9781265905729 |
2 | Piller Ingrid | Intercultural Communication: A Critical Introduction | Edinburgh University Press | 2011 | 9780748632848 |
3 | Bennett, M. J. | Basic Concepts of Intercultural Communication: Paradigms, Principles, and Practices 14th E | Intercultural Press | 2013 | 0983955840 |
4 | Craig Satorti | Understanding the World's Cultures | Intercultural Press | 2017 | 9781473670334 |
5 | Edward T. Hall | Beyond Culture | Anchor | 1976 | 9780385124744 |
6 | Edward T. Hall | The Hidden Dimension | Anchor | 1990 | 9780385084765 |
7 | Edward T. Hall | The Silent Language | Anchor | 1959 | 9780385055498 |
その他 (Others) | |||||
To be provided more by the instructor as needed. 必要に応じて追加で紹介します。 |
Please follow the requirements for the General University Courses and the General University Curriculum (Comprehensive) F courses. This course will be taught basically in Japanese. Students are expected to read and listen to English materials(academic papers, handouts, visual case studies, and so on) provided before and during the classroom.
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)F科目の要件に従います。そのため、授業自体は基本的に日本語で実施します。受講生は、授業前および授業中に提供される英語の教材(論文、授業プリント、動画等)を読み、聞く能力が求められます。
Class materials will be uploaded to CanvasLMS in advance, so please print them out or make them available on your laptop computer.
授業資料を事前にCanvasLMSへアップロードしますので、印刷をするか、パソコン等で読めるようにしておいてください。
The schedule above is subject to revision at the instructor’s discretion; any updates will be made available for students through CanvasLMS. This course is also designed for students with no prior knowledge of intercultural communication studies.
上記のスケジュールは担当者の判断により変更されることがあります。変更されたスケジュールはCanvasLMSを通じて受講生に公開されます。 このコースは、異文化コミュニケーション学に関する予備知識のない学生も対象としています。
・F科目導入(外国語による総合系科目)
・この授業は、主に日本語で行われるが、英語教材(文献や映像等)を使用する。
・履修にあたって英語力は問わない。英語「で」学ぶことや、グローバル環境に身を置くことに意欲のある学生の履修を歓迎する。
・2016年度以降1年次入学者:学びの精神科目