日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH301
Theme・Subtitle ―やさしい日本語でともに学び、ともに生きる―
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2 , Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

A course for NEXUS Program students. To understand what it means to study at a university and to study at Rikkyo University as a place to start studying.

【Course Contents】

Students will be able to explain in their own words what a multiculturally convivial society looks like. In addition, by comparing the form of multicultural conviviality that Japan is aiming for and the methods used to achieve it with European, American, and Asian countries, and by understanding the characteristics of each, students will be able to explain in their own words what kind of attitude and action each individual in Japan should have in order to enable the diverse people living in Japan to live together in a truly harmonious manner. We will be able to express in our own words what kind of attitudes and actions each and every one of us in Japan should have in order to enable the diverse people living in Japan to truly live together. They will also be able to think about what Japanese universities should do in order to realize such a multiculturally convivial society in Japan and make proposals in their own words.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 多文化共生とは何か(1)
3 多文化共生とは何か(2)
4 様々な地域の多文化共生の形(1)
5 様々な地域の多文化共生の形(2)
6 様々な地域の多文化共生の形(3)
7 グループワーク(1)
8 グループワーク(2)
9 グループワーク(3)
10 グループワーク(4)
11 中間発表(1)
12 中間発表(2)
13 中間発表フィードバック・振り返り
14 日本の多文化共生の形(1)
15 日本の多文化共生の形(2)
16 日本の多文化共生の形(3)
17 大学とは何か
18 大学の役割(1)
19 大学の役割(2)
20 グループワーク(1)
21 グループワーク(2)
22 グループワーク(3)
23 グループワーク(4)
24 最終発表(1)、(レポート提出日)
25 最終発表(2)
26 最終発表(3)
27 レポートフィードバック・振り返り(1)
28 レポートフィードバック・振り返り(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の授業で準備学習等について指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(討論,質疑応答、リアクションペーパーなど)(50%)
報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

①全学共通科目(多彩な学び)「多文化共生社会と大学―やさしい日本語でともに学び、ともに生きる―」と一体的に授業運営を行う。
②スケジュールや内容は調整する場合がある。

【注意事項 / Notice】

NEXUS プログラム学生用 学びの精神科目