日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO724/FO724FO724 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
外国人留学生入試による入学者対象科目 |
Students will deepen their understanding of the sociolinguistic aspects of the Japanese language, such as words that are en vogue, onomatopoeias, and mimetic words, improving their ability to take in information and express themselves using Japanese.
We focus on characteristic aspects of Japanese such as onomatopoeias and mimetic words, various emotional expressions, adverbs expressing subtle nuances, and phases, learning about them through academic papers, research, experiencing multiple examples, and holding discussions. Students will enhance their ability to accomplish tasks as well as the Japanese language abilities required for learning at universities. Additionally, students will acquire more advanced and natural Japanese language skills by creating sentences, etc., using the vocabulary and expressions they learn. Finally, they will present their findings on the topic and summarize it in a report.
1 | 授業概要,敬語 |
2 | 配慮表現① |
3 | 配慮表現② |
4 | 配慮表現③ |
5 | 配慮表現④ |
6 | 若者ことば① |
7 | 若者ことば② |
8 | 若者ことば③ |
9 | 擬音語・擬態語① |
10 | 擬音語・擬態語② |
11 | 擬音語・擬態語③ |
12 | ブックレポート① |
13 | ブックレポート② |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) プレゼンテーション(35%) レポート,宿題(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。必要があれば適宜配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。
流行語,擬音語・擬態語など,社会言語学的側面から日本語についての理解を深めるとともに,日本語による受発信力をつける。
Students will deepen their understanding of the sociolinguistic aspects of the Japanese language, such as words that are en vogue, onomatopoeias, and mimetic words, improving their ability to take in information and express themselves using Japanese.
擬音語・擬態語,様々な感情表現,微妙なニュアンスを表す副詞,位相など,日本語の特徴的な側面を取り上げ,それについての論文を読んだり,調査をしたりする。課題設定能力を高め,大学での学びに必要となる日本語運用力を向上させる。
具体的には,日本語の特徴的な1つの側面を取り上げ,それについて,論文を読んだり複数の実例に触れたりした後,ディスカッションしながら,理解を深めていく。また,学んだ語彙や表現などを使用した文章の作成などを通して,より高度で自然な日本語運用能力を身につける。最後には,テーマに関するトピックについて自分で調べたものをプレゼンテーションし,さらにレポートにまとめる。
We focus on characteristic aspects of Japanese such as onomatopoeias and mimetic words, various emotional expressions, adverbs expressing subtle nuances, and phases, learning about them through academic papers, research, experiencing multiple examples, and holding discussions. Students will enhance their ability to accomplish tasks as well as the Japanese language abilities required for learning at universities. Additionally, students will acquire more advanced and natural Japanese language skills by creating sentences, etc., using the vocabulary and expressions they learn. Finally, they will present their findings on the topic and summarize it in a report.
1 | 授業概要,敬語 |
2 | 配慮表現① |
3 | 配慮表現② |
4 | 配慮表現③ |
5 | 配慮表現④ |
6 | 若者ことば① |
7 | 若者ことば② |
8 | 若者ことば③ |
9 | 擬音語・擬態語① |
10 | 擬音語・擬態語② |
11 | 擬音語・擬態語③ |
12 | ブックレポート① |
13 | ブックレポート② |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) プレゼンテーション(35%) レポート,宿題(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。必要があれば適宜配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。