日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA118/HA118HA118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光政策を広義に捉える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1・N333/Tue.1・N333 Tue.1・N333 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA118 |
Tourism policies are not proceeded only by tourism departments (such as Japan Tourism Agency) but also by other related departments. It is important to understand tourism policies from the following view points;
(1) Comparison between general policies and tourism policies.
(2) Comparison of Tourism policies by the national government and by local governments.
(3) Policies by tourism departments and by other related departments such as those of economics, urban planning, heritage conservation and environment.
(4)The role of government in tourism considering roles of stakeholders such as enterprises, citizens groups and tourists.
(5)The historical transitions of tourism policies to understand the characteristics and roles of the policies.
(6) Relationship with the social, economical environment and tourism polies
Through the lectures, students will understand not only about each policies but also about significances of government for tourism studies.
The lectures will consist of the three topics: ①understanding the characteristics of current tourism policies from the viewpoint of the national and local governments, ② historical understanding of tourism policies, and ③ on the basis of ① and ②, we will discuss new topics of tourism policies in the future, such as the SDGs of tourism and tourism resilience.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
観光行政は観光庁のみによるのではない。国と地方の関係性や行政の多部署による関わり、民間事業者等との役割分担、過去からの歴史的展開、政策の国際比較という視点を通じて、行政が観光に関わる意義や役割を理解することが重要である。そこで、行政による観光への介入を次の6つの視点から論じ、観光政策に関する本質的な理解を目指す。(1) 政策一般と観光政策の対比、(2) 国と地方自治体の対比、(3) 観光専門の行政と周辺領域行政、(4) 行政と民間事業者、住民、観光客、(5) 過去―現在―未来、(6)社会状況と観光政策の関係性
以上の視点から、観光政策の1つ1つを理解するのみに留まらず、行政が観光に関与する意義を総合的・学術的に考察できるようにする。
Tourism policies are not proceeded only by tourism departments (such as Japan Tourism Agency) but also by other related departments. It is important to understand tourism policies from the following view points;
(1) Comparison between general policies and tourism policies.
(2) Comparison of Tourism policies by the national government and by local governments.
(3) Policies by tourism departments and by other related departments such as those of economics, urban planning, heritage conservation and environment.
(4)The role of government in tourism considering roles of stakeholders such as enterprises, citizens groups and tourists.
(5)The historical transitions of tourism policies to understand the characteristics and roles of the policies.
(6) Relationship with the social, economical environment and tourism polies
Through the lectures, students will understand not only about each policies but also about significances of government for tourism studies.
講義は大きく分けて3つのパートから構成される。第1に、現在の観光に関する政策を理解することである。国と地方の双方の視点から論じる。第2に、歴史を遡るパートである。現在の観光に関する政策に至る背景を歴史から論じ、行政による観光への介入の意味を理解する。第3に、過去及び現在の政策展開を踏まえた上で、これからの観光に関わる政策に求められる視点を論じる。
The lectures will consist of the three topics: ①understanding the characteristics of current tourism policies from the viewpoint of the national and local governments, ② historical understanding of tourism policies, and ③ on the basis of ① and ②, we will discuss new topics of tourism policies in the future, such as the SDGs of tourism and tourism resilience.
1 | イントロダクション:政策とは何か |
2 | 観光行動からみる観光を巡る主体と行政 |
3 | [観光政策の今]観光庁を中心とした国の観光政策の視点 |
4 | [観光政策の今]観光に関わる多様な省庁の政策 |
5 | [観光政策の今]観光に関わる多様な省庁の政策 |
6 | [観光政策の今]地方自治体の置かれた状況と観光 |
7 | [観光政策の今]地方での観光に関する政策の展開 |
8 | [歴史を遡る]戦前の社会と観光に関する政策の視点 |
9 | [歴史を遡る]戦後の社会と観光に関する政策の視点① |
10 | [歴史を遡る]戦後の社会と観光に関する政策の視点② |
11 | [歴史を遡る]平成時代の社会と観光に関する政策の視点 |
12 | [歴史を遡る]観光政策史から見る社会と観光に関する政策の特徴 |
13 | [これから]地域の持続可能性・総合政策としての観光に関する政策 |
14 | まとめ:観光振興に求められる行政の役割 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日常から国や地方自治体、民間事業者による観光に関するニュースに触れる習慣を付けておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(10%) 授業内ディスカッション(slack利用)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部大輔 | ポスト・オーバーツーリズム | 学芸出版社 | 2020 | 9784761527600 |