日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA300/HA300HA300 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・N312/Fri.4・N312 Fri.4・N312 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA300 |
Through this course, students will be able to
1. Learn about the concept of heritage and the World Heritage system.
2. Understand the relationship between heritage and tourism from multiple perspectives by learning various examples.
3. Analyse current issues related to heritage in contemporary society.
Heritage, as represented by the World Heritage sites, has been attracting more and more attention as a tourism resource for learning about nature, history, and culture, and its preservation and protection is being promoted in many parts of the world. However, the concept and content of heritage, as well as practices related to the preservation and protection of heritage vary from one county to another, influenced by the historical and socio-cultural background of each country.
In this course, we will focus on various types of heritage, not limited to the World Heritage sites, and take up examples of heritage tourism both in Japan and abroad to further understand the relationship between heritage and tourism. The significance of heritage for contemporary society will also be discussed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
履修者は、本授業を通して、
①ヘリテージの概念、世界遺産制度の概要や歴史的変遷を学ぶ。
②日本国内外にある多様なヘリテージについて学習することで、ヘリテージの多様性や多義性、およびヘリテージと観光の関連性を多面的に理解する。
③現代社会においてヘリテージをめぐる諸事象について分析することができる。
Through this course, students will be able to
1. Learn about the concept of heritage and the World Heritage system.
2. Understand the relationship between heritage and tourism from multiple perspectives by learning various examples.
3. Analyse current issues related to heritage in contemporary society.
世界遺産に代表されるヘリテージは、自然や歴史、文化を学ぶ観光資源としてますます注目されるようになり、その保存・保護は世界各地で進められている。だが、ヘリテージの概念や内容、保存・保護に関する取り組みは必ずしも世界共通ではなく、各国・地域の歴史的・社会文化的文脈に大きく依存している。
本授業では、世界遺産に限定されない多様なヘリテージを俯瞰し、日本国内外のヘリテージツーリズムの事例について学習する。現代社会を生きる我々にとって、ヘリテージはいかなる意味をもつか、ヘリテージをめぐる思考と実践は地域社会にどのような葛藤と可能性をもたらすかについて、一緒に考える。
Heritage, as represented by the World Heritage sites, has been attracting more and more attention as a tourism resource for learning about nature, history, and culture, and its preservation and protection is being promoted in many parts of the world. However, the concept and content of heritage, as well as practices related to the preservation and protection of heritage vary from one county to another, influenced by the historical and socio-cultural background of each country.
In this course, we will focus on various types of heritage, not limited to the World Heritage sites, and take up examples of heritage tourism both in Japan and abroad to further understand the relationship between heritage and tourism. The significance of heritage for contemporary society will also be discussed.
1 | オリエンテーション:ヘリテージとは |
2 | 観光資源としてのヘリテージ |
3 | 世界遺産制度と観光 |
4 | ヘリテージと地域社会①日本の事例 |
5 | ヘリテージと地域社会②英国の事例 |
6 | ヘリテージと地域社会③中国の事例 |
7 | 産業遺産①イギリスの事例 |
8 | 産業遺産②日本の事例(映像視聴) |
9 | ディスカッション:産業遺産 |
10 | 食のヘリテージ化①欧州の事例 |
11 | 食のヘリテージ化②中国の事例 |
12 | 国民服とヘリテージ |
13 | 負の遺産とダークツーリズム |
14 | 革命の遺産とレッドツーリズム |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容への理解を深めるため、授業中に関連参考文献や新聞記事、ウェブサイトなどを紹介するので、授業後に読んでおくこと(一部英文資料あり)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
授業への取り組み態度(20%) 課題の提出状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定なし。随時、紹介・配布いたします。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村至聖 (編集), 森久聡 (編集) | 社会学で読み解く文化遺産ー新しい研究の視点とフィールド | 新曜社 | 2020 | |
2 | ロドニー・ハリソン (著), 木村至聖 (翻訳), 田中英資 (翻訳), 平井健文 (翻訳), & 1 その他 | 文化遺産といかに向き合うのか:「対話的モデル」から考える持続可能な未来 | ミネルヴァ書房 | 2023 | |
3 | 小川 伸彦 (著), 脇田 健一 (著), アンリ・ピエール ジュディ (著), 山 泰幸 (著), & 3 その他 | 文化遺産の社会学―ルーヴル美術館から原爆ドームまで | 新曜社 | 2002 | |
その他 (Others) | |||||
随時、紹介・配布いたします。 |