日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA303/HA303HA303 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自然・社会とともにこれからの地域を考える Thinking about the future of the region together with nature and society. |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・N331/Fri.3・N331 Fri.3・N331 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA303 |
The following two objectives are set for this class.
(1)To learn some key points to think deeply about current 'local management' and to have your own opinion
(2)To develop the ability to think and act independently on their own about the future of 'local managememt'.
Local management' has a dynamic content that changes with time and place, and is also deeply anchored in the lives of all people. Its theme has generated a lot of controversy after the infection. In this class we will consider future local management, using the reference book 'The Shape of New Cities - For a Changing World' (2021), which was published during the infection epidemic. The course aims not only to get knowledge, but also provide an opportunity for participants to speak up and exchange views so that they can have their own opinions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業の目標を以下の2つ設定します。
(1)現在の「地域経営」を読み解くいくつかの要点を学び、深く考え、自分自身の意見を持つこと。
(2)これからの「地域経営」について自ら主体的に考え、行動する能力を養うこと。
The following two objectives are set for this class.
(1)To learn some key points to think deeply about current 'local management' and to have your own opinion
(2)To develop the ability to think and act independently on their own about the future of 'local managememt'.
「地域経営」は時代や場所によってあり方が異なる動態的な内容であり、また全ての人々の生活に深く根ざしています。そのテーマ性から感染症の後には多くの議論が起こりましたが、本授業ではその最中に発表された参考図書「新しい都市の形ー世界が変わるために」(2021)(オンラインでフリーダウンロード可)を使用しながら、これからの地域経営について考えます。知識の習得のみに留まらず、受講者の皆さんが自らの意見を持てるように、発言や意見交換の場を設けます。
Local management' has a dynamic content that changes with time and place, and is also deeply anchored in the lives of all people. Its theme has generated a lot of controversy after the infection. In this class we will consider future local management, using the reference book 'The Shape of New Cities - For a Changing World' (2021), which was published during the infection epidemic. The course aims not only to get knowledge, but also provide an opportunity for participants to speak up and exchange views so that they can have their own opinions.
1 | イントロダクション/エコロジカル・デモクラシーという考え方について Introduction |
2 | 自然と社会とともに地域を考える(1) Thinking about regions together with nature and society(1) |
3 | 自然と社会とともに地域を考える(2) Thinking about regions together with nature and society(2) |
4 | 住民とともに地域の個性を発見し、活かす(1)【講義、議論】 Discovering and utilising local character together with the local population(1) |
5 | 住民とともに地域の個性を発見し、活かす(2)【グループ発表】 Discovering and utilising local character together with the local population(2) |
6 | 「心に触れる」街を目指す(1):共感が生み出すまちの大切な場所【講義、議論】 The city that touches "the heart"(1):Empathy generates sacred places in the city. |
7 | 「心に触れる」街を目指す(2):共感が生み出すまちの大切な場所【グループ発表】 The city that touches "the heart"(2):Empathy generates sacred places in the city. |
8 | 都市と農(1):農が結び直す人と土地、地方と都市【講義、議論】 Cities and agriculture(1):Agriculture reconnects people and land, countryside and urban area. |
9 | 都市と農(2):農が結び直す人と土地、地方と都市【グループ発表】 Cities and agriculture(2):Agriculture reconnects people and land, countryside and urban area. |
10 | 水循環と人の営み(1):地形がもたらす地域の特別さ【講義、議論】 The water cycle and human activities(1):The topography creates the particularities of the region. |
11 | 水循環と人の営み(2):地形がもたらす地域の特別さ【グループ発表】 The water cycle and human activities(2):The topography creates the particularities of the region. |
12 | 想像力をもって街を考える(1)【講義、議論】 Thinking imaginatively about the city(1) |
13 | 想像力をもって街を考える(2)【グループ発表】 Thinking imaginatively about the city(2) |
14 | まとめ・質疑応答 Conclusion, question and answer session |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
通常の講義に加え、ディスカッションやグループ発表の場を設けます。 |
予習:授業前にテキストの該当箇所を読むこと。
Preparation: Please read the relevant sections of the text before class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時間中のグループ発表(40%) 出席および授業参加度(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
グループ発表はそれぞれ1回のみ行います。(1人1回以上発表することはありません。) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 土肥真人、佐々木葉、杉田早苗、福永順彦、矢口哲也、山下三平、山本真紗子 | 「新しい都市の形ー世界が変わるためにー」 | エコロジカル・デモクラシー財団 | 2021 | 9784991190919 |
その他 (Others) | |||||
上記の本はオンラインで無料ダウンロードできます。 The above book is available online for free download. https://ecodemofund.wixsite.com/mysite/連続シンポまとめ本 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ランディ・T・へスター | 「エコロジカル・デモクラシー まちづくりと生態的多様性をつなぐデザイン」 | 鹿島出版会 | 2018 | 9784306073425 3052 |
本授業では講義を聞くだけでなく、学生同士で議論し、それらをまとめて発表する機会を設けているため、授業に対する能動的な姿勢を持つことが望ましい。本授業を受講することで、地域経営の知識に加えて、一般的なアカデミックスキルを習得することも狙いとしています。
学生同士での議論や発表の場があるので、可能であればPCを持参できると良いが、必須ではない。
地域経営は全ての人に関わる重要なテーマです。ぜひ自分ごととして捉えながら、積極的に受講してください。質問などいつでも受け付けます。