日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA822/HA822HA822 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1・N431/Fri.1・N431 Fri.1・N431 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度~2018年度1年次入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA822 |
We will equip you with the knowledge to understand the development and characteristics of Japanese society through historical methods, providing an overview of the modern history of Japan, from the end of the Edo period up until the Asia-Pacific War, from the perspective of political diplomatic and popular history
However, instead of simply memorizing matters in chronological order, try to find a historical way of thinking that "enriches awareness of the current situation while interacting with history."
.In this lecture, we will follow the flow of a complex history by following various "establishment and development" processes such as the movement of the formation of a modern state for restoration reform from the end of the Tokugawa shogunate and the Restoration period, the movement from the promulgation of the Imperial Constitution to the establishment of the imperial constitution system from the ordinary road of constitutional government, and the formation of a colonial empire by foreign war. The image of modern Japanese history can be regarded as a tenno-based state(Emperor system nation) or a nation-state, but in this lecture, modern history is considered in the framework of "nationalization" and "subjectification". There may be changes in the content of the class plan depending on the flow of the class and the interest of the students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
幕末・維新期からアジア・太平洋戦争に至るまでの日本近代史の流れについて、政治外交史の視座と民衆史の視座から概観し、歴史学的手法による日本社会の展開と特質を理解する知識を身につける。とはいえ、単なる事項の時系列的暗記ではなく、「歴史と対話をしながら現状認識を豊かにする」という歴史的思考方法を身につけるようにする。
We will equip you with the knowledge to understand the development and characteristics of Japanese society through historical methods, providing an overview of the modern history of Japan, from the end of the Edo period up until the Asia-Pacific War, from the perspective of political diplomatic and popular history
However, instead of simply memorizing matters in chronological order, try to find a historical way of thinking that "enriches awareness of the current situation while interacting with history."
本講義では、幕末・維新期から維新改革をめぐる近代国家形成の動き、帝国憲法発布から憲政の常道に至る帝国憲法体制の成立に至る動き、対外戦争による植民地帝国の形成など、様々な「成立と展開」の過程を追うことで、複合的な歴史の流れをおっていく。日本近代史像は天皇制国家または国民国家と捉えることが出来るが、本講義では近代史を「国民化」と「臣民化」のせめぎあいという枠組みで考える。授業の流れや学生の関心によって授業計画内容の変更もありうる。
.In this lecture, we will follow the flow of a complex history by following various "establishment and development" processes such as the movement of the formation of a modern state for restoration reform from the end of the Tokugawa shogunate and the Restoration period, the movement from the promulgation of the Imperial Constitution to the establishment of the imperial constitution system from the ordinary road of constitutional government, and the formation of a colonial empire by foreign war. The image of modern Japanese history can be regarded as a tenno-based state(Emperor system nation) or a nation-state, but in this lecture, modern history is considered in the framework of "nationalization" and "subjectification". There may be changes in the content of the class plan depending on the flow of the class and the interest of the students.
1 | ガイダンス。「歴史の見方・考え方」について考える |
2 | 近代社会の特徴について考える |
3 | 日本近代史の史学史的振り返りと日本型国民国家について |
4 | 幕末維新期の諸相 |
5 | 国境から近代を考える |
6 | 大日本帝国憲法の成立 |
7 | 日清・日露戦争と日本社会の変容 |
8 | 近代社会と軍隊 |
9 | 大衆化の進展 |
10 | 植民地社会を考える |
11 | 大正デモクラシーの崩壊-1930年代の日本社会 |
12 | 日本における福祉国家の形成 |
13 | 日中戦争からアジア・太平洋戦争に至る動き |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】配信される資料をもとに内容確認などをする。
【復習】授業受けて興味を持った点/知らなかった点を中心に調べる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で指示した課題(30%) レポート(35%) 到達確認テスト(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし(授業時に文献リストを配布) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三谷太一郎 | 日本の近代とは何であったのか | 岩波書店 | 2017年 | 9784004316503 |
2 | 坂野潤治 | 日本近代史 | 筑摩書房 | 2012年 | 97844800664283 |
3 | 成田龍一 | 近現代日本史と歴史学 | 中央公論新社 | 2012年 | 9784121021502 |
4 | 牧原憲夫編 | <私>にとっての国民国家論 | 日本経済評論社 | 2003年 | 4818815055 |
5 | 松沢裕作 | 日本近代社会史 | 有斐閣 | 2022年 | 9784641174757 |
6 | 山内昌之・細谷雄一編 | 日本近現代史講義 | 中央公論新社 | 2019年 | 9784121025548 |
7 | 大門正克・安田常雄・天野正子 | 近代社会を生きる | 吉川弘文館 | 2003年 | 4642079238 |
その他 (Others) | |||||
該当する時期を扱った歴史書を含め、歴史学を考える文献も挙げているので、履修する/しないは別にして、日本史2の文献にも目を通してほしい。 |
板書を中心にした授業である。資料の配布や課題のやり取りはCanvas LMSを使用する予定である。歴史は暗記科目と思われているが、歴史を通して「正解のない問いを考える」姿勢を身に着けることを考えている。よって、積極的な発言も歓迎だが、授業を通して、真摯に内省する姿勢(自己内対話)もアクティブラーニングの一種と考えているので、こうした姿勢を養う気持ちをもって授業に臨んでほしい。
課題回答への講評をおこなう。