日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA827/HA827HA827 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1・N212/Tue.1・N212 Tue.1・N212 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度~2018年度1年次入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA827 |
・To discuss the principle, history, theory, and system related to lifelong learning and to be able to understand those basic matters.
・Students will be able to associate and understand lifelong learning and social education into their daily lives.
・Based on the above, we will study the concept and the role of social education/ lifelong learning in modern society.
During the course, we will explain basic matters related to the principle, history, theory, and system of lifelong learning. Also, lectures will be given using specific examples of people's diverse educational and learning activities, and the facilities and organizations that support them. In addition, the students will be required to research cases of lifelong learning and social education, and present their reports.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・生涯学習をめぐる理念や歴史、理論、制度などの基礎的な事項について理解する。
・受講生が、自らの日常生活に引きつけて生涯学習・社会教育について理解する。
・上記を踏まえ、社会教育・生涯学習の概念及び現代社会における社会教育・生涯学習の役割を考察する。
・To discuss the principle, history, theory, and system related to lifelong learning and to be able to understand those basic matters.
・Students will be able to associate and understand lifelong learning and social education into their daily lives.
・Based on the above, we will study the concept and the role of social education/ lifelong learning in modern society.
生涯学習の理念や歴史、理論、制度など生涯学習をめぐる基礎的な事項を概括するとともに、人々の多様な教育・学習活動やそれを支える施設、団体などについて具体的な事例を用いて講義を行う。また、受講生自身が生涯学習・社会教育の事例について調査研究し、その発表を行う。
During the course, we will explain basic matters related to the principle, history, theory, and system of lifelong learning. Also, lectures will be given using specific examples of people's diverse educational and learning activities, and the facilities and organizations that support them. In addition, the students will be required to research cases of lifelong learning and social education, and present their reports.
1 | オリエンテーション ※授業の目標、授業計画、授業の進め方、評価方法、課題等について説明を行う。履修希望者は、一回目の授業に必ず出席すること。 |
2 | 生涯学習とは何か? |
3 | 生涯学習の理念と歴史 |
4 | 生涯学習の学習論 |
5 | 生涯学習と社会教育 |
6 | 社会教育・生涯学習の施設と職員① |
7 | 社会教育・生涯学習の施設と職員② |
8 | 子ども・若者の社会教育・学校外教育 |
9 | 社会教育・生涯学習と学校 |
10 | 教育の保障・補償と社会教育・生涯学習 |
11 | 高齢者と社会教育・生涯学習 |
12 | 事例研究発表(グループ発表)① |
13 | 事例研究発表(グループ発表)② |
14 | 事例研究発表(グループ発表)③/春学期のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内課題(リアクションペーパー等)(30%) グループ発表(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は指定しないが、毎回資料を配布またはシステム上にアップする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜紹介する。 |
・グループ発表があるため、異なる学年や学科の受講生とも協働して取り組むことができる/取り組もうとする姿勢が求められる。
・秋学期「生涯学習概論2」を受講予定の場合、本科目を受講していることが望ましい。
・毎回PCまたはタブレットを持参すること。(参考資料の確認、リアクションペーパーの提出などに使用する)