日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB029/HB029HB029 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
開発と文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・N121/Wed.3・N121 Wed.3・N121 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HB029 |
With the aim of understanding the structure of the modern world, this course examines issues of development with a focus on societies and cultures of the peoples, regions, and nations affected, considering them from a cultural anthropological perspective.
The meaning of “development” as used in this course is the practice of giving support and assistance both domestically and abroad, based on the principle of “expanding people's choices.” Since this practice mainly takes place between nations with different socio-cultural and economic backgrounds and between people of different lifestyle situations, it is also a meeting place for diverse cultures and values. In such cases, what consideration and understanding of other peoples and other cultures (especially impoverished places often targeted for development) are necessary? Students investigate and consider specific examples of development assistance and support in Asia, Latin America, etc.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
開発をめぐる諸問題について、その対象となる人びと・地域・国家などの社会・文化に焦点をあて、文化人類学的視点から考察し、現代世界の構造をとらえることを目標とする。
With the aim of understanding the structure of the modern world, this course examines issues of development with a focus on societies and cultures of the peoples, regions, and nations affected, considering them from a cultural anthropological perspective.
本講義で扱う「開発」とは、「人の選択肢を広げる」という理念のもとで、国内外において実践される支援・援助活動をいう。そうした実践は、主として異なる社会文化的・経済的背景を持つ国家間や、異なる生活状況にある人間同士で実施されるため、多様な文化や価値観が出会う現場ともなる。そこでは、他者や他者文化・社会(とくに開発が対象とする「貧困」)に対してどのような配慮や理解が必要となるのか。アジア、ラテンアメリカなどの具体的な開発援助・支援の例をあげながら検討・考察する。
The meaning of “development” as used in this course is the practice of giving support and assistance both domestically and abroad, based on the principle of “expanding people's choices.” Since this practice mainly takes place between nations with different socio-cultural and economic backgrounds and between people of different lifestyle situations, it is also a meeting place for diverse cultures and values. In such cases, what consideration and understanding of other peoples and other cultures (especially impoverished places often targeted for development) are necessary? Students investigate and consider specific examples of development assistance and support in Asia, Latin America, etc.
1 | イントロダクション:なぜ開発と文化か |
2 | 開発援助の仕組み |
3 | 開発援助の具体の現場から:問題の所在 |
4 | 開発現場の文化摩擦(1)専門家と住民 |
5 | 開発現場の文化摩擦(2)援助国と被援助国 |
6 | 開発援助対象地域と人びとの現実:アジア |
7 | 開発援助対象地域と人びとの現実:ラテンアメリカ |
8 | 貧困と社会問題 |
9 | 「貧困」概念の再検討(1) |
10 | 「貧困」概念の再検討(2) |
11 | 現代世界の構造と開発 |
12 | 「ボトムアップ」はいかに可能か |
13 | 被開発者あるいは他者の理解に近づくために |
14 | まとめ:開発あるいは他者にかかわるために必要な視点・構え・備え |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
世の中の動きに関心を持つこと。
講義で扱う・扱ったトピックについて自分で追究する姿勢を持つこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
毎回リアクションペーパーを提出してもらいます。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に適宜指示します |