日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM221/HM221HM221 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・N432/Wed.2・N432 Wed.2・N432 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM221 |
To learn basic knowledge to conduct experimental research in developmental psychology.
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, by their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings.
Additionally, all students need to submit a term paper to gain a deeper understanding of basic knowledge in experimental and developmental psychology.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
実験的な手法による発達心理学研究を実施するために必要な、基礎的な知識を習得する。
To learn basic knowledge to conduct experimental research in developmental psychology.
毎回発表担当者を決め、実験心理学・発達心理学領域の主要な知見について、発表してもらう。発表担当者の発表に対して、履修者全員で質疑応答を行い、発表内容の学習を促す。
また、ゼミでの発表・討論を踏まえて、各自が期末レポートを作成することを通して、実験的な発達心理学研究における基礎的知識を体得する。
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, by their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings.
Additionally, all students need to submit a term paper to gain a deeper understanding of basic knowledge in experimental and developmental psychology.
1 | 授業のガイダンス |
2 | 各回の発表担当者の最終決定 |
3 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
4 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
5 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
6 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
7 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
8 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
9 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
10 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
11 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
12 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
13 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして臨むこと。また、毎回の授業後に発表内容についての十分な復習の時間を取ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回の発表内容(30%) 毎回の授業における議論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
授業内で求められる発表の水準は相応に高いので、十分に余裕を持って準備をすることが求められる。したがって、学習に関わる一連の作業を計画的に遂行できる能力が必須である。
特になし。
特になし。