日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM318/HM318HM318 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
実験行動分析学入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・N312/Wed.4・N312 Wed.4・N312 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM318 |
Learning about laws of behavior of non-human and human from the framework of The Experimental Analysis of Behavior as a representative viewpoint of modern psychology of learning. Students will understand the important phenomena, research methods and research questions in this field.
The Experimental Analysis of Behavior (EAB) has a clear conceptual framework which is based on a large number of precise experiments. At the same time, its findings and research methods are widely applied to the social issues in the field of Applied Behavior Analysis (ABA). During class, students learn to explain basic ideas of EAB, which includes practical applications in ABA.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代の学習心理学の代表的立場である実験行動分析学の枠組から,ヒトを含む動物の学習,すなわち行動変容に関わる法則と,それを明らかにする研究方法および重要な知見について学ぶ。
Learning about laws of behavior of non-human and human from the framework of The Experimental Analysis of Behavior as a representative viewpoint of modern psychology of learning. Students will understand the important phenomena, research methods and research questions in this field.
実験行動分析学は,厳密な実験研究に裏付けられた概念体系を持つと同時に,その知見が応用行動分析学において応用実践に直接的に活用され,実験室研究と応用実践が密接な関係を保ちつつ発展を続けている。授業では,応用行動分析学も視野に含めつつ,実験行動分析学の基本的概念について解説する。
The Experimental Analysis of Behavior (EAB) has a clear conceptual framework which is based on a large number of precise experiments. At the same time, its findings and research methods are widely applied to the social issues in the field of Applied Behavior Analysis (ABA). During class, students learn to explain basic ideas of EAB, which includes practical applications in ABA.
1 | 学習とは・実験行動分析学とは |
2 | レスポンデントとオペラント |
3 | レスポンデント行動: 馴化・鋭敏化・隠蔽・阻止 |
4 | オペラント随伴性とオペラント行動 |
5 | 強化スケジュールと行動 |
6 | 確立操作と条件性強化 |
7 | 選択行動 (1) |
8 | 選択行動 (2) |
9 | 回避と逃避 |
10 | 刺激性制御 |
11 | 概念行動と等価関係 |
12 | “社会的学習” |
13 | 言語行動 (1): 分類,形成と維持 |
14 | 言語行動 (2): 言語行動の変容,言行一致 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 第1回中間小レポート(30%) 第2回中間小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 実森正子・中島定彦 | 学習の心理 (第2版) | サイエンス社 | 2019 | 9784781912431 |
2 | 小野浩一 | 行動の基礎 (改訂版) | 培風館 | 2016 | 9784563052478 |
3 | 眞邉一近 | ポテンシャル学習心理学 | サイエンス社 | 2019 | 9784781914411 |
4 | ジェームズ・E. メイザー | メイザーの学習と行動 (日本語版第3版) | 二瓶社 | 2008 | 9784861080456 |
その他 (Others) | |||||
その他随時紹介する |
心理学全般について基本的な知識がある方が授業の理解は容易になると思うが,そうでなくても参考書などを使って各自で知識を補えば,履修に支障を来すことはない。
レポート作成とLMSへの提出に必要なPC (大学で共用できるものでも良い)。
質問は,随時 (履修登録前でも) kmochizuki@jf7.so-net.ne.jpへ。件名冒頭に[立教]と明記のこと。但し,返事に時間がかかることがありますので御了承下さい。