日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM322/HM322HM322 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・N852/Fri.2・N852 Fri.2・N852 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM322 |
Being able to explain basic terminology and research methods of educational & school psychology. Being able to expand insights on the personal educational beliefs. Being able to make suggestions on education from the standpoint of psychology for psychosocial problems and essential support in the field of education.
What is education? We often use the word "education" in our everyday life. However, the educational beliefs differ from person to person, and so do their understanding of the meaning of "education". The research in educational psychology is the same, as the studies are also conducted in various ways. In this class we discuss the problems arising in educational facilities and their effects, think what it means to conduct research on "education" with methods of psychology, and provide basic explanation needed to conduct research.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
教育・学校心理学の基礎用語・研究方法を説明することができる。教育現場において生じる問題及びその背景を説明することができる。教育現場における心理社会的課題及び必要な支援をふまえ,教育・学校について心理学の立場から提言することができる。
Being able to explain basic terminology and research methods of educational & school psychology. Being able to expand insights on the personal educational beliefs. Being able to make suggestions on education from the standpoint of psychology for psychosocial problems and essential support in the field of education.
教育とは何だろうか。私たちは日頃から頻繁に「教育」という言葉を使用する。しかし人によって教育観が異なるため,それぞれの「教育」が意味しているものが異なっている。教育・学校心理学の研究もまた同じで,実にさまざまな研究が行われている。この講義では,教育現場において生じる問題及びその背景と教育現場における心理社会的課題及び必要な支援について論じる。そして「教育・学校」について心理学の方法を用いて研究するということはどういうことなのかを考え,実際に研究するための基礎を解説する。
What is education? We often use the word "education" in our everyday life. However, the educational beliefs differ from person to person, and so do their understanding of the meaning of "education". The research in educational psychology is the same, as the studies are also conducted in various ways. In this class we discuss the problems arising in educational facilities and their effects, think what it means to conduct research on "education" with methods of psychology, and provide basic explanation needed to conduct research.
1 | 教育制度の動向 |
2 | 教育・学校における諸問題1:不登校・体罰 |
3 | 教育・学校における諸問題2:学級崩壊・非行 |
4 | 教育・学校における諸問題3:いじめ |
5 | 特別支援教育 |
6 | 社会的行動の発達と教育 |
7 | 動機づけ |
8 | 教授・学習1 |
9 | 教授・学習2 |
10 | 遺伝と環境 |
11 | アイデンティティとは |
12 | アイデンティティ形成 |
13 | 教育分野における心理学的アセスメント |
14 | 児童生徒・援助者・関係者への心理学的援助 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後に毎回,配付資料やノートを復習して指定期間内にCanvasLMSで小テストを受験する必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
小テスト(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をもって成績評価の対象とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用せず,資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 髙坂康雅・池田幸恭・三好昭子 | 『レクチャー 青年心理学 —学んでほしい・教えてほしい青年心理学の15のテーマ—』 | 風間書房 | 2017 | 9784759921830 |
2 | 大野 久・小塩真司・佐藤有耕・白井利明・平石賢二・溝上慎一・三好昭子・若松養亮 | 『君の悩みに答えよう —青年心理学者と考える10代・20代のための生きるヒント』 | 福村出版 | 2017 | 9784571230578 |
3 | 日本青年心理学会 企画 | 『心のなかはどうなっているの? 高校生の「なぜ」に答える心理学』 | 福村出版 | 2023 | 4571230664 |
4 | 市川伸一 | 『現代心理学入門3 学習と教育の心理学 増補版』 | 岩波書店 | 2011 | 9784000039185 |
5 | 野島一彦 ・繁桝算男(監),石隈利紀(編) | 『第18巻 教育・学校心理学 第2版 (公認心理師の基礎と実践)』 | 遠見書房 | 2022 | 4866161388 |
6 | 大野 久・三好昭子・茂垣まどか・赤木真弓 | 『アイデンティティ研究のための伝記分析:生涯発達の質的心理学』 | 福村出版 | 2023 | 9784571230684 |
その他 (Others) | |||||
授業の中で適宜紹介する。 |
基本的にはパワーポイントを使用した講義形式だが,グループワークなども適宜行うため,積極的な受講態度が期待される。