日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM445/HM445HM445 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
毎週火曜日12:00に配信予定(初回資料を4月16日Canvas LMSにアップ) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
・新座/・Niiza ・Niiza |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:250人/ Capacity:250) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM445 |
Acquire the following skills
1. To provide an overview of physical disabilities, intellectual disabilities, and mental disorders
2. To be able to explain psychosocial issues and necessary support methods for people and children with disabilities.
3. Learn the significance of a symbiotic society and the conditions for achieving it.
In recent years, achieving a society in which social minorities can live has become an important issue. The position of persons with disabilities is also about to change drastically. First, we begin with the question "What is a disability?”, The outline of each disability will be understood from the three domains of 1) physiology, 2) function, and 3) psychology and society. Then, the necessary support (psychological support and environmental support) will be studied.
The class will be conducted in the form of on-demand lectures delivered by a video streaming system. Students are required to submit a reaction paper after watching each lecture video. The content of the reaction paper will be added to the grade evaluation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
①身体障害,知的障害および精神障害の概要を説明できる
②障害者・障害児の心理社会的課題および必要な支援方法を身につける
③共生社会の意義・達成するための条件についての視座を獲得する
Acquire the following skills
1. To provide an overview of physical disabilities, intellectual disabilities, and mental disorders
2. To be able to explain psychosocial issues and necessary support methods for people and children with disabilities.
3. Learn the significance of a symbiotic society and the conditions for achieving it.
昨今,様々な理由から社会参加が制限されていた少数者が,十分に活躍できる共生社会の達成が大きな課題として取り上げられている。その中,障害児者と言われていた少数者を取り巻く状況も大きく変わろうとしている。まずはじめに,「障害とは何か?」という根底的な疑問からスタートし,各障害の概要について1)生理的側面,2)機能的側面,3)心理・社会的側面の3領域から理解する。そして,必要とされる対人援助方略(心理的サポート,環境的サポート)を学ぶ。そこから,共生社会を達成する意義・達成するために求められる条件について,受講生全員がより洞察を深めることを授業の最終目標とする。
講義動画配信方のオンデマンド授業形式で行う。各講義動画を視聴後にリアクションペーパーを提出する。リアクションペーパーの内容は成績評価に加える。
In recent years, achieving a society in which social minorities can live has become an important issue. The position of persons with disabilities is also about to change drastically. First, we begin with the question "What is a disability?”, The outline of each disability will be understood from the three domains of 1) physiology, 2) function, and 3) psychology and society. Then, the necessary support (psychological support and environmental support) will be studied.
The class will be conducted in the form of on-demand lectures delivered by a video streaming system. Students are required to submit a reaction paper after watching each lecture video. The content of the reaction paper will be added to the grade evaluation.
1 | 本講義についてのガイダンス 自己紹介。「障害者・障害児心理学」で学ぶべき課題。その意義。達成基準。講義形態の説明。単位取得基準。14回分の講義内容についての説明。 |
2 | 障害とは何か?障害の区分・法整備など |
3 | 身体障害①:【視覚障害】概要および教育・心理社会的支援 |
4 | 身体障害②:【聴覚障害】概要および教育・心理社会的支援 |
5 | 身体障害③:【肢体・病弱・重複障害】概要および教育・心理社会的支援 |
6 | 精神障害①:【統合失調症】概要および医療・心理社会的支援 |
7 | 精神障害②:【うつ・双極性障害】概要および医療・心理社会的支援 |
8 | 精神障害③:【その他の精神疾患・障害】 |
9 | 知的・発達の障害①:【知的障害】概要および教育・心理社会的支援 |
10 | 知的・発達の障害②:【自閉症スペクトラム】概要および教育・心理社会的支援 |
11 | 知的・発達の障害③:【注意欠陥多動性障害】概要および教育・心理社会的支援 |
12 | 知的・発達の障害④:【LDおよび学校適応上の問題】概要および教育・心理社会的支援 |
13 | 障害者の社会参加・地域生活の支援と課題について |
14 | 【総括】これからの障害児者支援の展望と課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,毎講義動画に別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
各リアクションペーパーの内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各講義で資料をPDFとして配布し,テキストとして使用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各トピックスの授業後,推薦図書を紹介する。 深く学びたい受講生は講読を勧める。 |
障害というものがどんなものなのか?そして,障害と社会にはどのような関係が存在するのか?といった疑問を持つ学生の履修を想定している。
動画視聴用のPCもしくはタブレット端末。
リアクションペーパー提出用の端末(スマートフォンを含む)。