日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM448/HM448HM448 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
福祉領域における臨床心理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
・新座/・Niiza ・Niiza |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義 授業実施日は以下の通り 8月2日(金)・5日(月)1-5限、7日(水)2-5限 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM448 |
Learning about psychological support pertaining to welfare field. Specifically, thinking of who the target people are and the demands that exist through experiencing the real cases.
Starting from the question "what is social welfare?", students get a general overview of various welfare fields and think about problems on sites of welfare, their background, as well as psychosocial tasks and essential support. After that, they think about specific ways to provide actual psychological support at children welfare facilities from examples focusing on child abuse problem.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
福祉領域における心理援助について学ぶ。特に、どのような援助対象者であり、どのようなニーズがあるのかについて、現場の感覚に触れ、考える。
Learning about psychological support pertaining to welfare field. Specifically, thinking of who the target people are and the demands that exist through experiencing the real cases.
社会福祉とは何かというところから始め、様々な福祉領域を概観し、福祉現場において生じる問題及びその背景、そして、心理社会的課題及び必要な支援について考える。その後、児童虐待問題で注目される児童福祉施設における心理援助を例に具体的に実践について考える。
Starting from the question "what is social welfare?", students get a general overview of various welfare fields and think about problems on sites of welfare, their background, as well as psychosocial tasks and essential support. After that, they think about specific ways to provide actual psychological support at children welfare facilities from examples focusing on child abuse problem.
1 | 福祉とは何か、社会福祉政策。 |
2 | 様々な福祉現場の概要を知る。 |
3 | それぞれの福祉現場で生じる心理社会的課題と支援について。 |
4 | それぞれの福祉現場で生じる心理社会的課題と支援について。 |
5 | 支援を受ける人たちの心持を考える。当事者の思いを想像してみる。 |
6 | 支援を受ける人たちの心の支援を考える。質疑応答を通して。 |
7 | 介護支援(高齢者など)について考える。質疑応答のを通して。 |
8 | 障碍者支援の領域(就労支援を主に)について考える。質疑応答を通して。 |
9 | 児童福祉領域についてについて考える。質疑応答を通して。 |
10 | 児童虐待について考える。 |
11 | 虐待を受けたことによる影響について、動画等を利用して考える。 |
12 | 児童心理治療施設の実際を動画で視聴し、質疑応答の予定。 |
13 | 児童福祉施設における心理援助の実際について考える。質疑応答の予定。 |
14 | 事例から学ぶ、議論と質疑応答。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストに挙げた本は福祉心理学の概略を掴むうえでは適しているかと思いますが、購入が必須ではありません。
子どもの心理援助、特に虐待を受けた子どもの支援について学びたい方は、
拙著「施設心理士から伝えたいこと」に、心理援助の考え方、発達などについて、書きましたので、参考にしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパによる(複数回)(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小畑文也(編) | 『福祉心理学』 | 北大路書店 | 2017 | 9784762830051 |
2 | 髙田 治 | 『施設心理士から伝えたいこと』 | 世織書房 | 2022 | 9784866860282 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 滝川一廣他編 | 『子ども虐待を考えるために知っておくべきこと』 | 日本評論社 | 2020 | 9784535904590 |
2 | 滝川一廣他編 | 『子どもの心を育む生活』 | 東京大学出版会 | 2016 | 10 4130111426 |