日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM457/HM457HM457 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・/Wed.3・ Wed.3・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:250人/ Capacity:250) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM457 |
1. To gain basic knowledge about the diversity of animal cognition, social structure, and living environment that have been shaped by evolutionary processes.
2. To understand that complex cognitive traits and social behaviors have evolved in many groups of animals.
This lecture will explore the diversity of animal cognition and ecology, and examine the evolutionary mechanisms that have shaped them. I will cover a wide range of topics such as the interaction between species, competition/cooperation, perception, emotion, learning, communication, and physical and social cognition in the animal kingdom. Students will gain a better understanding of how cognitive traits in animals have evolved and why animals behave the way they do in their habitat.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1.動物の認知の多様性および行動と社会の進化的成り立ちについての基礎的知識を得る。
2.動物の認知特性や社会行動があらゆる動物の集団において進化してきたことを理解する。
1. To gain basic knowledge about the diversity of animal cognition, social structure, and living environment that have been shaped by evolutionary processes.
2. To understand that complex cognitive traits and social behaviors have evolved in many groups of animals.
本講義では動物がみせる多様な認知特性と生態を紹介し、それらを形作ってきた進化メカニズムについて解説します。具体的には、動物界における種間の相互作用、競争・協調、知覚、感情、学習、コミュニケーション、物理的・社会的認知など、幅広いトピックを取り上げる予定です。受講者は、動物の認知特性がどのように進化してきたのか、なぜ動物は生息地でそのような行動をとるのか、という問題について理解を深めることができます。
This lecture will explore the diversity of animal cognition and ecology, and examine the evolutionary mechanisms that have shaped them. I will cover a wide range of topics such as the interaction between species, competition/cooperation, perception, emotion, learning, communication, and physical and social cognition in the animal kingdom. Students will gain a better understanding of how cognitive traits in animals have evolved and why animals behave the way they do in their habitat.
1 | 比較認知科学とは |
2 | 動物の学習1 |
3 | 動物の学習2 |
4 | 動物の感覚・知覚 |
5 | 動物の記憶 |
6 | 動物の注意 |
7 | 動物の動機付けと情動 |
8 | 動物のコミュニケーション |
9 | 動物の社会的知性 |
10 | 動物の物理的知性 |
11 | 動物の意識・内省 |
12 | 動物の共感性 |
13 | 伴侶動物の認知 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:事前に講義資料を確認するとともに不明点や疑問点を挙げる。
復習:講義資料と授業ノートを見直して要点や疑問点を整理する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
小テスト(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書:使用しない。資料を配布する。 参考書:講義中に随時指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤田和生 | 比較認知科学 | 放送大学教育振興会 | 2017 |