日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM730/HM730HM730 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N235/Tue.2・N235 Tue.2・N235 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2933 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM730 |
The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and knowledge needed to read English-language literature. It also enhances the development of students’ skills in summarizing the contents of the research paper and making oral presentations. The goals of this course are to
(1) Obtain basic knowledge about technical terms of psychology, study design, and analysis.
(2) Understand and evaluate English research papers in terms of their methods, results, conclusions, and implications.
Students will choose the literature on the topic close to their interests and concerns from the list of English-language literature selected by their teaching staff and then read it and summarize its contents. Presentations will be made in Japanese. Also, it is expected that they give constructive opinions and ask questions to other presenters, and the presenters, in turn, would properly answer those. This course will be taught in Japanese. But all of the course materials are in English.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この講義の目的は英語文献を読むための基本的スキルを習得することである。同時に、研究論文をまとめ、その内容について発表するスキルの向上を目指す。本講義の到達目標は、
(1)心理学に関する専門用語、研究デザインや分析に関する基礎的な知識を得ること、
(2)英語研究論文・文献を方法、結果、考察の観点から理解・評価すること、
である。
The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and knowledge needed to read English-language literature. It also enhances the development of students’ skills in summarizing the contents of the research paper and making oral presentations. The goals of this course are to
(1) Obtain basic knowledge about technical terms of psychology, study design, and analysis.
(2) Understand and evaluate English research papers in terms of their methods, results, conclusions, and implications.
受講生は担当教員が用意した心理学に関する英語文献の中から、自身の興味関心に近いテーマに関するものを選択し、それらを読み解き、内容をまとめた上で日本語でプレゼンテーションを行う。また、他者のプレゼンテーションに対して建設的な意見・質問を行う。発表者は自身の発表に寄せられた質問に対して適切に答えるように努めてもらう。講義、およびプレゼンテーションは日本語で行うが、使用する論文・文献は全て英語で書かれているものを使用する。
Students will choose the literature on the topic close to their interests and concerns from the list of English-language literature selected by their teaching staff and then read it and summarize its contents. Presentations will be made in Japanese. Also, it is expected that they give constructive opinions and ask questions to other presenters, and the presenters, in turn, would properly answer those. This course will be taught in Japanese. But all of the course materials are in English.
1 | ガイダンス |
2 | 担当文献の決定とプレゼンテーションの例 |
3 | プレゼンテーションの準備 |
4 | プレゼンテーション1 |
5 | プレゼンテーション2 |
6 | プレゼンテーション3 |
7 | プレゼンテーション4 |
8 | プレゼンテーション5 |
9 | プレゼンテーション6 |
10 | プレゼンテーション7 |
11 | プレゼンテーション8 |
12 | プレゼンテーション9 |
13 | プレゼンテーション10 |
14 | 予備日・総評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は個人で発表を担当する(ただし、受講者数が多い場合はグループ発表となる可能性もある)。そのため、発表担当者は文献の読解やプレゼンテーションの準備等を授業時間外に各自で行う必要がある。また、発表者以外の受講者も事前に発表論文に目を通しておくことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題への取り組み:発表担当、プレゼンテーション(50%) ディスカッションへの参加態度:質問や意見等の発言(25%) 理解度:リアクションペーパーの提出(25%) |
備考 (Notes) | ||
以上の評価を総合して単位認定を行う。なお、個人発表は単位取得の為の必須要件である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。授業時に必要な資料(英語論文等)を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
多くの心理学に関する論文は英語で書かれている。そのため、英語論文の読解能力は卒業論文の執筆や大学院進学を目指す人にとって必要なスキルである。本講義は、これまでの経験を問わず今後英語論文に積極的に取り組みたい学生を対象としている。卒業論文研究の準備を早めに行いたい学生や大学院進学を希望する学生などの積極的な受講を期待したい。
本講義では心理学の英語論文を各自で読み進めて行く必要がある。そのため1年生にとっては難易度の高い講義になっている点を踏まえて履修するかどうか判断してほしい。