日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN174/HN174HN174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映画音響の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・N241/Thu.3・N241 Thu.3・N241 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN174 |
Focusing on the concepts of audition and recording/playback, we consider the meaning of "watching films." The goal is to acquire the basic ability to perceive images synthetically with eyes and ears by appreciation and analysis of specific works.
Sounds tend to be considered as being part of an image. For example, if a character on screen makes a sound, it is inevitably thought very “natural” that the viewer hears the sound. In this class, students first study an overview of the basics of sound theory of films in order to consider that situation as completely "unnatural." Students deepen their understanding by watching and discussing films. In the second half of the seminar, they lead literature within the framework of the auditory aspects of images.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
聴覚および録音/再生の概念を中心に、「映像を見る」という行為の意味を問う。作品鑑賞および分析をとおして、視覚と聴覚の双方から総合的に映像表現をとらえるための基礎的な批評力を身につけることを目標とする。
Focusing on the concepts of audition and recording/playback, we consider the meaning of "watching films." The goal is to acquire the basic ability to perceive images synthetically with eyes and ears by appreciation and analysis of specific works.
しばしば、音は映像の一部であると誤解される。たとえば、画面内の登場人物が音を発したら、鑑賞者の耳にその音が聞こえるのはごく「自然」だと感じられてしまう。本演習ではまず、その事態を徹頭徹尾「不自然」なものと見なすための、基本的な映画音響理論の概説を行なう。その際、具体的な映画作品を例にとり、ディスカッションも交えて理解を深める。演習後半では、映像表現の聴覚性という枠組みのなかでの文献講読を行なう。
Sounds tend to be considered as being part of an image. For example, if a character on screen makes a sound, it is inevitably thought very “natural” that the viewer hears the sound. In this class, students first study an overview of the basics of sound theory of films in order to consider that situation as completely "unnatural." Students deepen their understanding by watching and discussing films. In the second half of the seminar, they lead literature within the framework of the auditory aspects of images.
1 | イントロダクション |
2 | 映画音響理論概説① |
3 | 映画音響理論概説② |
4 | 作品上映および解説① |
5 | 作品上映および解説② |
6 | 映画音響理論概説③ |
7 | 映画音響理論概説④ |
8 | 前半のまとめ |
9 | 学生による発表① |
10 | 学生による発表② |
11 | 学生による発表③ |
12 | 学生による発表④ |
13 | 学生による発表⑤ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
■予習として、指定した映画作品を全編見ておくよう指示する場合があります。
■配布する資料を熟読すること。なお、日常的に、本演習で得た知見を意識しつつ映画・映像文化に接してみてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(出席、授業内での発言、グループ・ワークへの参加、グループ発表など)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
この授業では、私たちが普段見逃したり、聞き逃したりしてしまうような映像と音の細部に注目し、その意味を学術的に読み解いていく能動的な姿勢が求められます。映画を分析的・批評的に観る/聴くということに関心のある方に向いています。
また、映画を見て思考したことを自分なりに言語化し、他者へ伝えようとする姿勢が必要不可欠です。
運営にはCanvas LMSを使用します。資料等は基本的にはLMS経由で配布するので、パソコンやタブレット、スマホなどを持参し、毎回必要な資料を確認できる状態にしておいてください。
■授業の進め方や評価方法などについての説明、およびグループ分けを行なうので、初回授業には必ず出席してください。
■上記の授業計画はシラバス執筆時のものです。授業の進捗や受講者の関心に応じて変更となる場合があります。