日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN217/HN217HN217 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
シネエッセイを創る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・N434/Mon.2・N434 Mon.2・N434 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN217 |
By exploring the possibilities of essay films and documentaries , this course aims to consider what modern society is alienating and to discover the sensibilities and words inherent in ourselves.
Essay films are diaries, in which images are drawn with words themselves. As a film-maker, I think the process of personal thinking can also take place through film. When we try to alienate day-to-day reality by our own thoughts and words, the boundary between documentary and fiction may disappear.
This class attempts a certain type of social criticism through the technique of essay films. In the first half of the semester, we will view and consider masterpieces of essay film, and develop viewpoints for criticizing to them. Then I think students will each discover their own inherent language. In the latter half of the semester, each student actually makes an essay film of their own. Reality is uncertain. This class aims to train students in acquiring a specific viewpoint of reality that lies at the beginning of making their own work.
Weakness, pain, and disease are necessarily inherent in a body facing death. However, they are hidden, and placed on the outer edges of society. This class observes reality from the perspective of weakness and pain, and reconsiders our overly-standardized society through words born from the individual body. As a method for exploring such matters, we consider "essay films."
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
シネエッセイやドキュメンタリーなどの映像の可能性を探究しながら、現代社会を批評的にとらえ、自己に内在する感覚や言葉を発見することを目指します。
By exploring the possibilities of essay films and documentaries , this course aims to consider what modern society is alienating and to discover the sensibilities and words inherent in ourselves.
シネエッセイとは日記としての映像であり、「言葉を手放さずに映像を描くこと」といえます。私自身は一人の作り手として「思考の過程」が映画であっても良いと考えてきました。日常という現実を、自分の思考と言葉によって異化すること。そのときドキュメンタリーとフィクションは交差します。
この授業は、シネエッセイという手法によって、ある種の社会批評を試みます。授業前期はヒントとなる作品を鑑賞し、考察しながら自分に内在する言語を見つめてもらい、後期は一人一人がシネエッセイを作り、皆で批評しあいます。現実は不確かなものです。この授業が一つの鍛錬になって、ものを創ることの初源にある「現実をどう見るか」という視点を、それぞれが獲得することを目指します。
必然的に死に向かう身体には、脆弱さ、痛み、病が内在していますが、それらは現代社会のなかで不可視化され、社会の外縁に置かれています。この授業では脆弱さや痛みの側から現実を観察し、個人の身体から生まれる言葉によって、過度に標準化した社会を捉え直します。その一つの手法として、シネエッセイというものを考えます。
Essay films are diaries, in which images are drawn with words themselves. As a film-maker, I think the process of personal thinking can also take place through film. When we try to alienate day-to-day reality by our own thoughts and words, the boundary between documentary and fiction may disappear.
This class attempts a certain type of social criticism through the technique of essay films. In the first half of the semester, we will view and consider masterpieces of essay film, and develop viewpoints for criticizing to them. Then I think students will each discover their own inherent language. In the latter half of the semester, each student actually makes an essay film of their own. Reality is uncertain. This class aims to train students in acquiring a specific viewpoint of reality that lies at the beginning of making their own work.
Weakness, pain, and disease are necessarily inherent in a body facing death. However, they are hidden, and placed on the outer edges of society. This class observes reality from the perspective of weakness and pain, and reconsiders our overly-standardized society through words born from the individual body. As a method for exploring such matters, we consider "essay films."
1 | はじめに |
2 | レクチャーとグループディスカッション :言語化できないことを見つめる |
3 | レクチャーとグループディスカッション :私的さを超えながら「私」であること |
4 | レクチャーとグループディスカッション :痛みから見る世界 |
5 | レクチャーとグループディスカッション :フェミニズムが切り拓くもの |
6 | レクチャーとグループディスカッション :ケアの深層に流れる時間 |
7 | レクチャーとグループディスカッション :現実への繊細な触れ方(映像人類学のまなざし) |
8 | ワークインプログレスの方法(オープンダイアローグの説明) |
9 | ワークインプログレス(制作過程の発表)とディスカッション |
10 | ワークインプログレス(制作過程の発表)とディスカッション |
11 | 作品発表 |
12 | 作品発表 |
13 | 講評 |
14 | 講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
毎回、映像作品(抜粋)を見ながら、シネエッセイの手法を深めつつ、社会批評の方法や思想などを学んでいきます。 |
適宜指示する参考文献の読解、リサーチなど事前課題に取り組んでもらうことがあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(20%) 授業への出席と積極性(60%) 作品の達成(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中村佑子 | マザリング 現代の母なる場所 | 集英社 | 2019 | |
2 | 中村佑子 | わたしが誰かわからない ヤングケアラーを探す旅 | 医学書院 | 2023 | |
その他 (Others) | |||||
参考にする映像作品は、ジョナス・メカス、ホセ・ルイス・ゲリン、アニエス・ヴァルダ、シャンタル・アケルマン、トリン・T・ミンハ、ジャン・ルーシュ、クリス・マルケル、J・L・ゴダール、鈴木志郎康、出光真子etcを考えています。 |
撮影・編集はスマートフォンのみで大丈夫です(カメラでの撮影、パソコン編集も可)