日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HN230
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number BEC2120
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:35人/ Capacity:35)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

There is a certain type of acting that only works in movies. It is not an aspect that comes to mind that comes from "techniques" such as freely changing the size of the characters on the screen or picking up even the smallest breaths through a microphone, but in terms of how the actors act out the text written as dialogue. It is acting that is only applicable to movies. Is this the result of how the creator considered the characteristics of the movie? As an example, I would like to explore Japanese films from the 1950s, known as the Golden Age, from the perspectives of both performers and directors, using the same text. On top of that, I would also like to think about the acting, direction, and dialogue in recent Japanese films.

【Course Contents】

・Think about the characteristics of movie acting while watching fragments of various movies. (Write a study report)
・Learn about the actual rehearsals conducted by movie directors. (Write a study report)
- Load the scenario of an existing feature film (1950s). (Write a study report)
・Hon reading of the same scenario.
・Try acting out a scene from the same scenario yourself. I'll also try directing.
- Load the scenario of an existing feature film (2000s). (Write a study report)
・Hon reading of the same scenario.
・Try acting out a scene from the same scenario yourself. I'll also try directing.
・Discuss the differences in acting between the two films above. (Write a study report)
・Everyone writes a short scenario. (1 minute conversation play)
・Divide into groups of 5 to 6 people to rehearse, film, edit, and adjust the sound of the chosen scenario.
・Screening and discussion.

Since everyone repeats ``acting as an actor'' and ``directing as a director,'' it is important to have an active attitude even if you are inexperienced.
In the first half, continuity with the previous class is important, and in the second half there will be group work, so full attendance is a prerequisite. Particularly in group work, if even one person is missing, rehearsals and filming will be disrupted, and the group members will also be inconvenienced, so please participate responsibly.
In addition to class time, you will be required to report on at least five assignments, read a full-length scenario of over 100 pages, watch a designated full-length movie, write the scenario, have group meetings, edit, and adjust the sound. It requires a certain amount of determination and a strong interest in the topic.
In addition, we may change the class schedule as appropriate while monitoring the progress of students and the extent of their interests.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ・アンケート、自己紹介、授業の流れの説明
・参考上映
※上映された短編(もしくは長編映画の様々な断片)の感想(1500字以上)を次週までに提出。
2 資料映像上映①とディスカッション
※観た映像の演出に関する考察①(1200字以上)を次週までに提出。
3 資料映像上映②
※観た映像の演出と演技に関する考察②(1500字以上)を次週までに提出。
・全員から提出された考察①をもとにディスカッション
4 ・資料映像上映③
※観た映像の演出と演技に関する考察③(1500字以上)を次週までに提出。
・全員から提出された考察②をもとにディスカッション
5 ・全員から提出された考察③をもとにディスカッション
・参考上映
・次週から行う授業の説明
6 長編映画①(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)1
7 長編映画①(1950年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)2
8 長編映画②(2000年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)1
9 長編映画②(2000年代の日本映画)のシナリオの一場面を演じてみる(演出してみる)2
※同じシチュエーションの一場面を持つ長編映画①と②の「演技と演出の違い」に関する考察を次週までに提出する(4000字以上)。
10 ・前週の課題をもとにディスカッション
・参考上映
※ディスカッションを踏まえ、全員が次週までに1分のシナリオを書いてくる。
11 ・提出されたシナリオから一本を選び、グループに分かれて演出・演技を行う(リハーサル)①
12 ・提出されたシナリオから一本を選び、グループに分かれて演出・演技を行う(リハーサル)②
・グループに分かれて撮影①
13 ・グループに分かれて撮影②
※グループごとに、次週までに編集・整音を行い提出する。
14 ・提出された映像を上映・講評
・授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

シナリオを繰り返し読み込むこと、課題のレポート作り5回(それぞれ1500字、1200字、1500字、1500字、4000字以上)、シナリオの執筆、グループで行うリハーサル・撮影のための準備や打ち合わせ、編集と整音の作業などが授業外で必要になってきます。
また、授業で指定した映画を時間外にレンタルDVDや有料配信で観てもらう必要があります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題への取り組みの積極性、授業での発表(提出物を含む)(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

編集ソフトで編集を行えることや、編集ソフトでの最低限の整音が行えることが望ましいが必須とはしない。未経験者は履修後に自力で習得してほしい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】