日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN263/HN263HN263 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音と音楽の間、サウンドデザインの試行 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5・N823/Fri.5・N823 Fri.5・N823 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:35人/ Capacity:35) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN263 |
The main focus is on developing sensitivity to and knowledge of sound, and developing sensitivity to sound/literacy, and creating works of art using all kinds of sound as material.
The term 'sound art' refers to 'aural art'. It includes not only music, but also soundscapes as soundscapes of the environment, dance/performance as music of the body, sound poetry through words and vocalisations, sound sculptures as sounding objects, sound installations that focus on the presence and experience of sound, video and graphic works that question the relationship between sight and hearing The visual art of musical notation is also included. The first half of the class will consist of case studies of sound artists/works, while the second half will consist of recording and editing to create a work of art.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
音に対する感性や知識を深め、音への感性開発/リテラシー向上に主眼をおいた、あらゆる音を素材とした作品を作り上げます。
The main focus is on developing sensitivity to and knowledge of sound, and developing sensitivity to sound/literacy, and creating works of art using all kinds of sound as material.
「サウンドアート」とは「聴覚芸術」のことです。音楽のみならず、環境の音風景としてのサウンドスケープ、身体の音楽としてのダンス/パフォーマンス、言葉や発声によるサウンド・ポエトリー、音を鳴らすオブジェとしての音響彫刻、音の存在と体験を重視するサウンド・インスタレーション、視覚と聴覚の関係性を問う映像や図形楽譜という視覚芸術なども含まれています。前半はサウンドアーティスト/作品の事例紹介、後半はレコーディング&編集によって作品を作り上げるという構成の授業になります。
The term 'sound art' refers to 'aural art'. It includes not only music, but also soundscapes as soundscapes of the environment, dance/performance as music of the body, sound poetry through words and vocalisations, sound sculptures as sounding objects, sound installations that focus on the presence and experience of sound, video and graphic works that question the relationship between sight and hearing The visual art of musical notation is also included. The first half of the class will consist of case studies of sound artists/works, while the second half will consist of recording and editing to create a work of art.
1 | オリエンテーション:授業概要 |
2 | 作品紹介・解説 |
3 | 作品紹介・解説 |
4 | 作品紹介・解説 |
5 | オーディオエディター(DAW)操作説明 |
6 | 個人作業・個人指導 |
7 | 個人作業・個人指導 |
8 | 中間レポート1:プレゼンテーション・講評[1] |
9 | 中間レポート1:プレゼンテーション・講評[2] |
10 | 個人作業・個人指導 |
11 | 個人作業・個人指導 |
12 | 個人作業・個人指導 |
13 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[1] |
14 | 最終レポート:プレゼンテーション・講評[2] |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
スライド、映像/音の再生 |
作品制作時に個別に必要とされる場合に行う音の録音(環境音、器楽音etc.)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(25%) 最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | デレク・ベイリー | 『インプロヴィゼーション』 | 工作舎 | 1981 | 4875022220 |
2 | 佐々木敦 | 『(H)EAR ポスト・サイレンスの諸相』 | 青土社 | 2006 | 4791762525 |
3 | ダニエル・J・レヴィティン | 『音楽好きな脳』 | ヤマハ音楽出版 | 9784636975918 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ブライアン・イーノ | 『A YEAR』 | パルコ出版 | 1998 | 4891945532 |
2 | 吉村弘 | 『都市の音』 | 春秋社 | 1990 | 4393934113 |
3 | 堀本彰 | 『武満徹 Visions in Time』 | esquire magazine japan | 2006 | 4872951026 |
4 | 細川周平 | 『音と耳から考える』 | アルテスパブリッシング | 2021 | 9784865592405 |
5 | デヴィッド・バーン | 『音楽のはたらき』 | イースト・プレス | 2023 | 9784781621968 |
PC、スマートフォン(録音に使用)
Yui Onodera (www.critical-path.info)
art collective NOR (www.nor.tokyo)