日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN437/HN437HN437 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代の身体を探索するための多様な方法を身につける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・N312/Wed.2・N312 Wed.2・N312 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN437 |
Students do a cross-section analysis of art, sports, animation and movies from the point of view of cultural research, cultural anthropology, and contemporary thought, in order to learn the various methods for exploring the state of body and self in modern times.
Our bodies and selves are inseparable from the society and are shaped by various "devices" existing in it. Furthermore, the context of modern surveillance society focuses even more on the body itself, and new media technologies are increasingly being merged with the body. This class reads and understands this new context of the body by referring to preceding discussions and several types of media art.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文化研究、 文化人類学、 同時代の思想の知見から、 芸術、スポーツ、 アニメ、 映画などを横断的に分析し、 現代における身体と自己のありようを探求するための多様な方法を習得する。
Students do a cross-section analysis of art, sports, animation and movies from the point of view of cultural research, cultural anthropology, and contemporary thought, in order to learn the various methods for exploring the state of body and self in modern times.
私たちの身体や自己は社会と遊離しているのではなく、社会におけるさまざまな 「装置」 によって形づくられている。さらに、 現代における監視社会の文脈においては、身体それ自体が新たに注目され、 新しいメディアテクノロジーはますます身体との融合を果たそうとしている。本講義では既存の議論といくつかのメディア芸術を参照しながら、 こうした身体をめぐる新しい文脈を読み解いていく。
Our bodies and selves are inseparable from the society and are shaped by various "devices" existing in it. Furthermore, the context of modern surveillance society focuses even more on the body itself, and new media technologies are increasingly being merged with the body. This class reads and understands this new context of the body by referring to preceding discussions and several types of media art.
1 | イントロダクション |
2 | 身体と同時代の思想 |
3 | 身体の文化人類学 |
4 | 身体を取り囲む諸力① 身体技法 |
5 | 身体を取り囲む諸力②フーコーによる「生権力」概念について(1) |
6 | 身体を取り囲む諸力③フーコーによる「生権力」概念について(2) |
7 | ジェンダーと視線の政治学 |
8 | 性的客体化と身体表象 |
9 | SNSと身体① |
10 | SNSと身体② |
11 | テクノロジーの発達と身体① |
12 | テクノロジーの発達と身体② |
13 | キャラ性と世界観と身体 |
14 | まとめ-第三の道としての身体 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配布した資料を読み、分からなかった部分についてはノートに抜き書きするなどして、問題意識を持っ
た上で授業に臨むこと。
受講後は、不明点を理解できたかどうか復習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業の課題(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ミシェル・フーコー | 性の歴史Ⅰ 知への意志 | 新潮社 | 1986 | 9784105067045 |
2 | ジュディス・バトラー | ジェンダー ・ トラブル フェミニズムとアイデンティティの攪乱 | 青土社 | 1999 | 4791757033 |