日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN438/HN438HN438 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・N313/Mon.2・N313 Mon.2・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN438 |
Studying about anthropology of art, acquire the ability to think about art from multiple angles.
First, we will consider the birth of art in prehistoric times and examine the relationship between humanity and art. Next, we will consider Georges Didi-Huberman's anthropology of images. He analyzes a myriad of images from ancient times to the present day, traversing a variety of academic disciplines. In this class, we will examine the content and possibilities of his theory of images. In connection with this, we will also examine the image theories of people such as Michael Fried, Rosalind Krauss, Yves-Alain Bois, and others.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
芸術人類学について学びながら、芸術と人間の関係について多角的に考える力を獲得する。
Studying about anthropology of art, acquire the ability to think about art from multiple angles.
まず、先史時代における芸術の誕生について考察して、人類と芸術の関係を考究する。続いて、ジョルジュ・ディディ=ユベルマンのイメージ人類学について考察する。彼は、多様な学問領域を横断しながら、古代から現代にいたる無数のイメージを分析している。この授業では、彼のイメージ論の内容と可能性を検討する。それと関連して、マイケル・フリード、ロザリンド・クラウス、イヴ=アラン・ボワ、等々といった人々のイメージ論についても検討する。
First, we will consider the birth of art in prehistoric times and examine the relationship between humanity and art. Next, we will consider Georges Didi-Huberman's anthropology of images. He analyzes a myriad of images from ancient times to the present day, traversing a variety of academic disciplines. In this class, we will examine the content and possibilities of his theory of images. In connection with this, we will also examine the image theories of people such as Michael Fried, Rosalind Krauss, Yves-Alain Bois, and others.
1 | 芸術人類学について |
2 | 洞窟絵画論1 |
3 | 洞窟絵画論2 |
4 | 洞窟絵画論3 |
5 | ディディ=ユベルマンのイメージ人類学 |
6 | 『イメージの前で』をめぐって1 |
7 | 『イメージの前で』をめぐって2 |
8 | 『イメージの前で』をめぐって3 |
9 | マイケル・フリードの「芸術と客体性」とミニマル・アート |
10 | 『われわれが見るもの、われわれを見つめるもの』をめぐって1 |
11 | 『われわれが見るもの、われわれを見つめるもの』をめぐって2 |
12 | ジョルジュ・バタイユと「アンフォルム」をめぐって |
13 | 『不定形の類似』と『アンフォルム』をめぐって1 |
14 | 『不定形の類似』と『アンフォルム』をめぐって2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する文献を自分で読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョルジュ・ディディ=ユベルマン | 『イメージの前で』 | 法政大学出版局 | 2018 | 4588140493 |
2 | Georges Didi-Huberman | Ce que nous voyons, ce qui nous regarde | Minuit | ||
3 | ロザリンド・クラウス、イヴ=アラン・ボワ | 『アンフォルム』 | 月曜社 | 2011 | 4901477781 |
4 | ジョルジュ・バタイユ | 『ドキュマン』 | 河出文庫 | 2014 | 4309464033 |
5 | Georges Didi-Huberman | La ressemblance informe | Macula | ||
6 | ジョルジュ・バタイユ | ラスコーの壁画 | 二見書房 | 1975 | 9784576000121 |
7 | アンドレ・ルロワ=グーラン | 世界の根源 | ちくま学芸文庫 | 2019 | 9784480099310 |