日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN505/HN505HN505 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像・身体・運動をめぐる思考 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・N431/Thu.1・N431 Thu.1・N431 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN505 |
The aim of this course is help students acquire the skills of discussing the images, bodies, and movements with analyzing how the human body and body movements were projected and viewed in visual arts, photography, and early films.
Many of the techniques that gave birth to the film were made to record the movements of the human body. Based on this background, we will consider the relationship between the desire to witness physical movements and human perception in the early days of the movie's birth through the activities of each person who became a turning point. After that, through the perceptual theory of philosopher Henri Bergson who criticized the movement reconstructed by the movie, we learn to discuss the body projected in the image.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
人間の身体および身体による運動が、視覚芸術、写真、創成期の映画において、どのように写し/映し出され、どのように観られてきたのかを分析し、映像・身体・運動について論じるための思考を学ぶ。
The aim of this course is help students acquire the skills of discussing the images, bodies, and movements with analyzing how the human body and body movements were projected and viewed in visual arts, photography, and early films.
映画を誕生させた諸々の技術は、人体の運動を記録するために作られたものが多かった。そうした背景を踏まえ、映画の揺籃期に、身体の運動を注視したいという欲望と人間の知覚はどのような関係をむすんでいたのかを、転換点となったそれぞれの人物の活動を通じて考える。その後、映画によって再構成される運動について批判した哲学者アンリ・ベルクソンの知覚理論を経由し、映像に映し出された身体について考えるための手段を学ぶ。
Many of the techniques that gave birth to the film were made to record the movements of the human body. Based on this background, we will consider the relationship between the desire to witness physical movements and human perception in the early days of the movie's birth through the activities of each person who became a turning point. After that, through the perceptual theory of philosopher Henri Bergson who criticized the movement reconstructed by the movie, we learn to discuss the body projected in the image.
1 | イントロダクション |
2 | 視覚芸術小史 |
3 | 病と身体:ジャン=マルタン・シャルコー |
4 | 写された身体によるアトラス:アルベール・ロンド |
5 | 運動の連続としての写真:エティエンヌ=ジュール・マレー、ジョルジュ・ドゥメニー |
6 | 映画をめぐる諸発明:ルイ・ル・プランス、トーマス・エジソン |
7 | 動く絵:エミール・レイノー |
8 | 「エチケット・ブルー」からシネマトグラフへ:リュミエール兄弟(1) |
9 | 水をかけられた散水夫:リュミエール兄弟(2) |
10 | 収縮する身体、膨張する頭部:ジョルジュ・メリエス |
11 | 女性監督とゴーモン社:アリス・ギィ |
12 | 思考の映画的メカニズム批判:アンリ・ベルクソン(1) |
13 | 知覚とイメージ:アンリ・ベルクソン(2) |
14 | 授業まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で言及された映像、映画、著作について調べ、可能なかぎり閲覧・鑑賞する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(60%) 最終レポートを含む各種提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教材は授業時に配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業時に随時提示する。 |