日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN515/HN515HN515 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像と音による一般メディア研究とその批判 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5・N331/Thu.5・N331 Thu.5・N331 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN515 |
What kind of visual media are we influenced by on a daily basis? In what ways does it work? From this study, and introducing new attempts to critique modern cinema, students will acquire an analytical eye, to deconstruct images.
Taking general media video fragments, we will analyze information and non-information, while considering the influence of those characteristics on the audience. Also, by watching various film works produced in the modern world, we will examine critical thinking on various elements and functions of film.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
私たちが日常的に影響されている映像メディアとはどのようなものか?どのように作用するのか?を学習すること、またそれらを批判する現代映画の新しい試みを紹介し、イメージを解体したり分析する視線を習得する。
What kind of visual media are we influenced by on a daily basis? In what ways does it work? From this study, and introducing new attempts to critique modern cinema, students will acquire an analytical eye, to deconstruct images.
一般的なメディア映像の断片を取り上げて情報や非情報について分析し、聴講者とともにその特質や視聴者への影響について考える。また、現代の世界で制作されているさまざまな映像作品を見ることを通じて、映像の諸要素や機能を疑い批判する思考について学ぶ。
Taking general media video fragments, we will analyze information and non-information, while considering the influence of those characteristics on the audience. Also, by watching various film works produced in the modern world, we will examine critical thinking on various elements and functions of film.
1 | イントロダクション |
2 | 現代映画と古典映画、テレビCM、ドラマ、バラエティー等の映像の成り立ちの比較分析(1) |
3 | 現代映画と古典映画、テレビCM、ドラマ、バラエティー等の映像の成り立ちの比較分析(2) |
4 | 現代映画と古典映画、テレビCM、ドラマ、バラエティー等の映像の成り立ちの比較分析(3) |
5 | 主に非欧米映画圏(日本、旧ソ連、ラテンアメリカ、アジア等)の現代映画の映像によるメディア批判(1) |
6 | 主に非欧米映画圏(日本、旧ソ連、ラテンアメリカ、アジア等)の現代映画の映像によるメディア批判(2) |
7 | 主に非欧米映画圏(日本、旧ソ連、ラテンアメリカ、アジア等)の現代映画の映像によるメディア批判(3) |
8 | 主に非欧米映画圏(日本、旧ソ連、ラテンアメリカ、アジア等)の現代映画の映像によるメディア批判(4) |
9 | 自然さとは何かードキュメンタリーとフィクション、映像の多様性(1) |
10 | 自然さとは何かードキュメンタリーとフィクション、映像の多様性(2) |
11 | 自然さとは何かードキュメンタリーとフィクション、映像の多様性(3) |
12 | 映像と社会(1) イメージ操作と批判の歴史 |
13 | 映像と社会(2) イメージ操作と批判の現在 |
14 | 総論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
映像を映写した後でそれについて学生に質問する場合があります。 |
本年度は見せる作品をできるだけ選択して、場合によっては全編映写する予定ですので、出席鑑賞できない学生は学習が難しい授業になることを承知して履修選択してください。原則、本学図書館にある作品を使う予定です。時間や権利等の理由で作品映像を援用システムに添付することはありません。期末レポートでも授業の流れを把握しているかどうかが大事なポイントになりますので、講義のノートをとって復習して下さい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
授業中に小テストを行う回があります。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 赤坂太輔 | フレームの外へ──現代映画のメディア批判 | 森話社 | 2019 | 9784864051439 |
映写する映像を集中して見聞きする能力
映像のタイトルや作者名などをチェックするための機器
new century new cinema
http://www.ncncine.com/