日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HN706/HN706HN706 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・N321/Tue.4・N321 Tue.4・N321 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HN706 |
Understanding the complex relationships between the behavior and perception of living things, including humans, and the environment.
American perceptual psychologist, J.J. Gibson advocated a unique psychology called Ecological Psychology, and created a concept called the “Theory of Affordance”. This Theory of Affordance has been promulgated in various fields such as design, art and rehabilitation, and has now become established as one of the fundamental terms, albeit sometimes understood in a radically simplified manner. However, the concept does in fact explore extremely complex relationships between the behavior, perceptions and environment of living things, including humans. This class focuses on the Theory of Affordance, examining the extremely complex relationships between the behavior, perception and environment of living things.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
人を含む生き物の振る舞いと知覚、環境の複雑な関係について理解する。
Understanding the complex relationships between the behavior and perception of living things, including humans, and the environment.
アメリカの知覚心理学者、J. J. ギブソンは、生態心理学という独自の心理学を提唱しましたが、その際に「アフォーダンス」という概念もつくり出しました。このアフォーダンス概念は、デザインやアート、リハビリテーションなど様々な領域で取り上げられ、今では基本的用語の一つとして定着していますが、時として非常に単純化されて理解されることもあります。しかし、実際にはこの概念は人を含む生き物の振る舞いと知覚、環境の非常に複雑な関係に踏み込むものです。この授業ではアフォーダンスを軸に、生き物の振る舞いと知覚、環境の非常に複雑な関係について考察していきます。
American perceptual psychologist, J.J. Gibson advocated a unique psychology called Ecological Psychology, and created a concept called the “Theory of Affordance”. This Theory of Affordance has been promulgated in various fields such as design, art and rehabilitation, and has now become established as one of the fundamental terms, albeit sometimes understood in a radically simplified manner. However, the concept does in fact explore extremely complex relationships between the behavior, perceptions and environment of living things, including humans. This class focuses on the Theory of Affordance, examining the extremely complex relationships between the behavior, perception and environment of living things.
1 | イントロダクション |
2 | アフォーダンス前史 |
3 | アフォーダンスの基礎1 |
4 | アフォーダンスの基礎2 |
5 | アフォーダンスの基礎3 |
6 | 生き物を取り囲む環境1 |
7 | 生き物を取り囲む環境2 |
8 | アフォーダンスと発達1 |
9 | アフォーダンスと発達2 |
10 | アフォーダンスと発達3 |
11 | アフォーダンスとデザイン・アート1 |
12 | アフォーダンスとデザイン・アート2 |
13 | アフォーダンスとデザイン・アート3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習は必要ないが、毎回復習すること。また授業の進行や理解度に応じて小課題を課すことがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席及び授業への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐々木正人 | アフォーダンス入門――知性はどこに生まれるか | 講談社 | 2008 | |
2 | 山本尚樹 | 個のダイナミクス | 金子書房 | 2016 |
授業内容は進行や受講者の関心に応じて多少変更する可能性がある。