日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA070/IA070IA070 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『よりよく生きる』とは、どういう事か。真剣に考えてみよう。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・N212/Fri.3・N212 Fri.3・N212 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA070 |
Understand what wellness is and consider it in depth from various points of view as it relates to the topic “How can I live a better life?”
Wellness is an integrated approach to maximizing an individual’s underlying potential in the specific environment in which he or she lives. The community and environment surrounding the individual have an important relationship in the practice of wellness. Sensitivity to a fulfilling way of life rooted in an appreciation of the meaning of life has an important role to play. In this class, we study the basic elements of wellness, namely (1) an appreciation of the meaning of life; (2) health; (3) the living environment. We consider specific approaches for practicing wellness as it relates to welfare.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ウエルネスとは何かを理解し、『よりよい生き方とは何か』というテーマに関して、色々な観点から深く考察する。
Understand what wellness is and consider it in depth from various points of view as it relates to the topic “How can I live a better life?”
ウエルネスとは個人が身を置いている特定の環境の中にあって、その個人が持っている潜在能力を最大限に引き出すための総合的な働きかけのことである。ウエルネスの実践にあたっては、個人を取り巻くコミュニティや環境が重要な関わりをもち、“生きがい感”に根ざした充実した生き方に対する感受性こそが、大切な役割を担う。この授業ではウエルネスを構成する要素、すなわち、①生きがい感、②健康観、③生活環境の基本的考え方について学び、福祉との係わりの中で、ウエルネスを実践するための具体的アプローチについて考察する。
Wellness is an integrated approach to maximizing an individual’s underlying potential in the specific environment in which he or she lives. The community and environment surrounding the individual have an important relationship in the practice of wellness. Sensitivity to a fulfilling way of life rooted in an appreciation of the meaning of life has an important role to play. In this class, we study the basic elements of wellness, namely (1) an appreciation of the meaning of life; (2) health; (3) the living environment. We consider specific approaches for practicing wellness as it relates to welfare.
1 | オリエンテーション:この授業では以下の内容に関して講義する。それを前提に、ウエルネスの理解を深めるための議論をする。 |
2 | ウエルネスとは何か。 |
3 | 環境問題とスピリチュアリティ1 |
4 | 環境問題とスピリチュアリティ2 |
5 | 映画『ガイアシンフォニー』を題材にして考えるウエルネス1 |
6 | 映画『ガイアシンフォニー』を題材にして考えるウエルネス2 |
7 | ウエルネスを実践した生き方 星野道夫を題材にして(1) |
8 | ウエルネスを実践した生き方 星野道夫を題材にして(2) |
9 | ウエルネスを実践した生き方 星野道夫を題材にして(3) |
10 | ウエルネスを実践した生き方 星野道夫を題材にして(4) |
11 | ウエルネスを深めるためのトピック1:しょうがい者と社会 |
12 | ウエルネスを深めるためのトピック2:種と暮らし |
13 | ウエルネスを深めるためのトピック3:星空がもたらす福祉と希望 |
14 | これまでの講義のまとめ。改めてウエルネスとは何か。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業準備の指示は、履修登録終了後に、Canvas LMS上にて行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業態度(20%) 授業内発言、リアクションペーパー(40%) 授業内テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 濁川孝志 | 『星野道夫永遠の祈り』 | でくのぼう出版 | 2019 | 9784434258480 |
ノートを必ず持参して下さい。
上記の内容と関連し、ゲストスピーカーの方を複数お呼びする予定です。
受講人数によりますが、上記テーマに関して可能であれば学生同士のディスカッションを行う予定です。
また、講義の順番は必ずしもこの通りではありません。