日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA096/IA096IA096 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生涯スポーツ社会の実現に向けて |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン) 担当教員の本務校が兵庫県西宮市のため、本務校業務(野外実習、入試、海外研修など)のため、複数回オンライン(オンデマンド型)での講義を実施する予定である。オンラインとなる場合は対面講義や「Canvas LMS」にて案内する。なお、初回授業(4/15)はオンラインにて実施予定である。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・N8B1/Mon.3・N8B1 Mon.3・N8B1 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX1300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA096 |
(1) Understand the current state of lifetime sports in Japan.
(2) Explain the history, theory and background of lifetime sports.
(3) Explain the significance of sports for children, adolescents, middle-aged and elderly people, women, and people with disabilities.
Confirm the necessity and importance of lifetime sports, and deepen knowledge and understanding about it. After that, learn about various issues for realizing a lifetime sports society. Understand the current state of Japan's lifelong sports society from the perspectives of "to play," "to watch," and "to support". In particular, learn about the current situation and challenges of sports implementation in children, adolescents, middle-aged and elderly people, women, people with disabilities, and communities.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
(1)日本の生涯スポーツの現状を把握する。
(2)生涯スポーツに関する歴史、理論や背景について説明できる。
(3)子ども、青少年、中高齢者、女性、障がい者におけるスポーツの意義について解説できる。
(1) Understand the current state of lifetime sports in Japan.
(2) Explain the history, theory and background of lifetime sports.
(3) Explain the significance of sports for children, adolescents, middle-aged and elderly people, women, and people with disabilities.
生涯スポーツの必要性や重要性を確認し、生涯スポーツに関する知識・理解を深めるとともに、生涯スポーツ社会実現のための課題について学習する。するスポーツ、みるスポーツ、ささえるスポーツの観点から、日本の生涯スポーツ社会の現状を把握するとともに、子ども、青少年、中高齢者、女性、障がい者、地域におけるスポーツ実施の現状と課題について学ぶ。
Confirm the necessity and importance of lifetime sports, and deepen knowledge and understanding about it. After that, learn about various issues for realizing a lifetime sports society. Understand the current state of Japan's lifelong sports society from the perspectives of "to play," "to watch," and "to support". In particular, learn about the current situation and challenges of sports implementation in children, adolescents, middle-aged and elderly people, women, people with disabilities, and communities.
1 | ガイダンス 授業の目的、進め方など、生涯スポーツの歴史・定義 |
2 | 諸外国の生涯スポーツ政策 |
3 | 日本の生涯スポーツ振興と現状・総合型地域スポーツクラブ |
4 | 生涯スポーツとビジネス |
5 | 成人のスポーツ参加動向 |
6 | スポーツと社会化 |
7 | 子どもの体力とスポーツ参加の動向① |
8 | 子どもの体力とスポーツ参加の動向② |
9 | 女子・女性のスポーツ参加 |
10 | 高齢者のスポーツ |
11 | 障害者のスポーツ |
12 | スポーツのボランティア |
13 | 見るスポーツの現状と |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の予習範囲や課題は、必要に応じて授業時に提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 各授業内容のチェック(20%) 最終テスト(Final Test)(20%) 課題レポート(20%) 中間振返り(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、必要な文献は都度、指示し、必要に応じて資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 川西正志・野川春夫 | 『生涯スポーツ実践論改訂4版』 | 市村出版 | 2018 | 9784902109474 |
講義内容の理解度の確認やリアクションペーパー入力のために、QRコードを読み取る必要があるため、それに対応したスマートフォンやタブレットなどを必要とする。