日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA265/IA265IA265 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教心理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
講義/Lecture |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・N313/Wed.3・N313 Wed.3・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA265 |
In this course we aim to deepen our understanding of human psychology by thinking about religion: what it is, why it exists, why humans need it, etc. The main objective of the course is to enable students to acquire basic knowledge on psychology of religion and basic understanding of scholarly thinking and methodology. Another goal is to try to have students develop the ability and habit of thinking about issues pertaining to religion from different points of view.
In this course we will take up the history of the psychology of religion and discuss various issues relating to human psyche and religion. Concretely, we shall examine the thinking on religion of W. James, S. Freud, C.G. Jung, E. Eriksson and others. and analyze how these psychologists have viewed the functioning and the reasons behind the existence of religious beliefs, as well as the relationship between religion on one side, and meaning, personality and identity on the other.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本コースでは、宗教とは何か、宗教は何故存在し、人間には何故必要なのかという問題を追究し、人間の心に関する理解を深めることを目標とする。また、宗教心理学の基礎知識、学問的な考え方や方法の基本的理解、そして宗教関連の諸問題を様々な視点から考える能力を身につけることも本コースの重要な達成目標である。
In this course we aim to deepen our understanding of human psychology by thinking about religion: what it is, why it exists, why humans need it, etc. The main objective of the course is to enable students to acquire basic knowledge on psychology of religion and basic understanding of scholarly thinking and methodology. Another goal is to try to have students develop the ability and habit of thinking about issues pertaining to religion from different points of view.
宗教心理学の歴史と宗教と心に関する諸問題を取り上げる。ジェームズ、フロイト、ユング、ランク、フロム、エリクソンなどの宗教論を紹介し、心理学者が宗教の成立・特徴・存在の理由などをどう捉え、宗教と意味・人格・アイデンティティなどの関係をどう見ているかを分析する。
In this course we will take up the history of the psychology of religion and discuss various issues relating to human psyche and religion. Concretely, we shall examine the thinking on religion of W. James, S. Freud, C.G. Jung, E. Eriksson and others. and analyze how these psychologists have viewed the functioning and the reasons behind the existence of religious beliefs, as well as the relationship between religion on one side, and meaning, personality and identity on the other.
1 | コース紹介 |
2 | 近代心理学と宗教学の成立 |
3 | 初期宗教学における宗教と知性 |
4 | 初期宗教学における宗教と感情 |
5 | W. ジェームズとクラーク学派の宗教心理学 |
6 | S. フロイットの宗教論 |
7 | C.G. ユングの宗教論 |
8 | O. ランクの宗教論 |
9 | レポート執筆に関する指導 |
10 | E. フロムの心理学における宗教 |
11 | E. エリクソン: アイデンティティ、ライフサイクルと宗教 |
12 | G. オルポート: 宗教と人格(パーソティティ) |
13 | A. マズロー: 宗教と自己実現 |
14 | 宗教と意味: V. フランクルの意味論を中心に |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レポートのために宗教を取り上げた心理学書を一冊を読んでもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業中の態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業ごとにプリントを配る。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業ごとに指示する。 |