日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA284/IA284IA284 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・N213/Mon.2・N213 Mon.2・N213 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA284 |
The goal of this course is to understand the developmental process of the human mind throughout the life cycle and how to support people from the perspective of clinical psychology.
Learn that the human personality develops according to factors such as the society, environment and relationships that surround the individual, in addition to the development of biological abilities.
In particular, we will learn about developmental issues at different ages and the mental problems and pathologies that are likely to occur, with a focus on adolescence, and we will consider methods of support based on clinical psychology.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ライフサイクルを通した人間の心の発達プロセスと支援の方法について、臨床心理学の視点から理解することを目標とする。
The goal of this course is to understand the developmental process of the human mind throughout the life cycle and how to support people from the perspective of clinical psychology.
人間のパーソナリティは,生物学的能力の発達に加え、個人を取り巻く社会・環境・関係性などの要因によって発達することを知る。特に青年期までを中心に、年齢段階ごとの発達課題、起こりやすい心の問題・病理について学びながら、臨床心理学に基づく支援方法について考える。
Learn that the human personality develops according to factors such as the society, environment and relationships that surround the individual, in addition to the development of biological abilities.
In particular, we will learn about developmental issues at different ages and the mental problems and pathologies that are likely to occur, with a focus on adolescence, and we will consider methods of support based on clinical psychology.
1 | ライフサイクルの心理学とは |
2 | 胎児期~個人のライフサイクルが始まる前の文脈 |
3 | 乳幼児期~対象関係・認知の発達 |
4 | 学童期(小学生時代)~ルールのある集団生活への適応 |
5 | 青年期1(思春期:中高生時代)~心身の変化と混乱・自立への助走 |
6 | 青年期2(大学生時代)~自分が「自分」になる・アイデンティティと恋愛 |
7 | 青年期3(大学卒業に向けて)~大学生活のライフサイクル・職業選択 |
8 | 成年期初期~パートナーと家庭生活を築くこと |
9 | 成年期中期(中年期)~成熟すること・抱えていくこと |
10 | 成年期後期(老年期)~役割の喪失・衰えと死の受容 |
11 | ライフイベントと家族のライフサイクル |
12 | ライフサイクルと自殺予防・自死遺族 |
13 | ライフサイクルの中での「悩み」をどう捉えるか |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
板書:補足事項を書く程度。 スライド:毎回使用。スライドを印刷したものを授業資料として配布する。 視聴覚教材の使用:映像資料として資料動画やDVDなどを視聴する。 その他:授業内で周囲の学生と意見交換を促すことがある。 本講義では授業に関するお知らせなどを、CanvasLMSを利用して行います。 基本的に講義形式が中心ですが、必要に応じて実習(ワークシート記入後、意見交換するなど)を行う予定です。 |
毎回の授業後にコメント(質問・感想)の提出機会を設けている。
授業後に自身の考えたこと、感じたことを、箇条書きなどでメモにしておくこと。
提出されたコメントの内容は、次回の授業冒頭で匿名にて受講者全体にフィードバックする。
この点を踏まえ、他受講生の視点を取り入れて更に興味関心を深めて行くことを期待する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
各回授業のコメント(Comments on each class)(20%) 小テスト(Short test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
コメントの提出・小テストは、Canvas LMSを利用して行います。(Submission of comments and short test will be done using Canvas LMS.) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。講義で詳細なレジュメを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内にて随時指示する。 |
発達心理学・臨床心理学の用語・概念について基礎的な知識があると、より内容が理解しやすい。