日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IA471/IA471IA471 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
諸外国における社会福祉の発達史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・N331/Thu.2・N331 Thu.2・N331 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMX3150 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IA471 |
To study the history of the development of social welfare in other countries, particularly in the UK, and to develop the following skills.
1. To understand and explain the development of the history of social welfare in other countries.
2. To consider the impact of developments in social welfare in other countries on social welfare in Japan.
3. To be able to consider what social welfare is through studying the history of social welfare development.
This class is mainly lecture based.In addition to reviewing the development of social welfare in other countries, the presentation will also include the historical events behind these developments and the values of the times.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
諸外国、特にイギリスにおける社会福祉の発達史を学ぶことによって、以下の力を養う。
1.諸外国における社会福祉発達史の展開を理解し説明できる。
2.諸外国の社会福祉の展開が日本の社会福祉に与えた影響を考察できる。
3.社会福祉の発達史を学び、社会福祉とは何かを考察できる。
To study the history of the development of social welfare in other countries, particularly in the UK, and to develop the following skills.
1. To understand and explain the development of the history of social welfare in other countries.
2. To consider the impact of developments in social welfare in other countries on social welfare in Japan.
3. To be able to consider what social welfare is through studying the history of social welfare development.
本授業は主に講義による授業を実施する。諸外国における社会福祉の展開を確認することはもちろん、その背景にある社会の出来事や、その時代の価値観なども含めて紹介する。
This class is mainly lecture based.In addition to reviewing the development of social welfare in other countries, the presentation will also include the historical events behind these developments and the values of the times.
1 | オリエンテーション 社会福祉問題に対する歴史的研究の重要性 |
2 | 貧困問題の発生と旧救貧法と救貧法化の社会思想(イギリス) |
3 | 新救貧法の成立(イギリス) |
4 | 新救貧法下の人々の生活(イギリス) |
5 | 慈善組織協会(COS)の形成とソーシャルワーク実践(イギリス) |
6 | 貧困調査の意義と救貧法の廃止への動き(イギリス) |
7 | 社会立法の動き 自由改良主義の動きからベヴァリッジ体制の確立(イギリス) |
8 | ベヴァリッジ体制の展開(イギリス) |
9 | 福祉改革(イギリス) |
10 | ソーシャルワークの発展とニューディール政策(アメリカ) |
11 | 福祉権運動と障害を持つアメリカ人法の成立(アメリカ) |
12 | 高福祉国家への歩み(スウェーデン) |
13 | 日本社会福祉の展開の概要(日本) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業のリアクションペーパー(40%) 授業への参加度(発言等)(20%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金子光一 | 『社会福祉のあゆみ 社会福祉思想の軌跡』 | 有斐閣 | 2005 | 4641122709 |
2 | 右田 紀久恵 (編集), 古川 孝順 (編集), 高沢 武司 (編集) | 『社会福祉の歴史―政策と運動の展開』 | 有斐閣 | 2001 | 4641280584 |
その他 (Others) | |||||
毎回授業において資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
Power Pointを使用した講義形式で、映像資料なども適宜活用する。
リアクションペーパーについては、次回授業開始時にフィードパックを行う。