日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB110/IB110IB110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
子ども理解と子育て支援論/自尊感情を育むために |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・N311/Wed.3・N311 Wed.3・N311 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB110 |
・Understand the significance of upholding the fundamental human rights granted to all people from birth and protecting and developing the self-esteem of each individual, which is fundamental to respect for human rights.
・To be a support provider/parent who develops the self-esteem of children, it is important for you to protect and nurture your own self-esteem. From this perspective, learn and acquire specific methods and ways of thinking and the ‘skill to love oneself’ through practice.
・Become a happy neighbor who holds a firm foundation of self-esteem, understanding that you are ‘a being of value, no matter who you are’ and gives your blessing to all those you encounter, affirming them as ‘beings of value, no matter who they are.’.
To better understand children and learn how to support child-rearing, you are expected to :
・Understand the value of respect for human rights, which accepts others different from oneself and diverse personalities, and acquire the basic perspectives needed to provide support;
・By looking at the issues of homelessness and bullying, understand the significance of creating an environment in which each individual can act with courage and establishing a personal relationship that provides safety and security, with an eye toward realizing a society in which vulnerable people can live a happy life; and
・Understand the concept of ‘accepting and loving oneself just as one is’ through classroom lectures and practical, hands-on learning programs for self-esteem training, including breathing exercises, mindfulness, and self-care skills, and acquire practical skills.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・誰もが生まれながらにして持っている基本的人権と、その人権尊重の基盤となる一人一人の自己尊重感(自尊感情:Self Esteem)を守り育てる重要性、意義を理解する。
・子どもの自尊感情を育む支援者・親であるためにも、まず自らの自尊感情を守り育むことが大切であり、そのための具体的な方法や考え方、「自分を愛する技術」を実践・習得する。
・「私は今このままで価値ある存在です」というゆるぎない自己尊重基盤を持ち、自らが出会い関わる存在すべてに「あなたは今そのままで価値ある存在です」と祝福し貢献できる幸福な隣人となる。
・Understand the significance of upholding the fundamental human rights granted to all people from birth and protecting and developing the self-esteem of each individual, which is fundamental to respect for human rights.
・To be a support provider/parent who develops the self-esteem of children, it is important for you to protect and nurture your own self-esteem. From this perspective, learn and acquire specific methods and ways of thinking and the ‘skill to love oneself’ through practice.
・Become a happy neighbor who holds a firm foundation of self-esteem, understanding that you are ‘a being of value, no matter who you are’ and gives your blessing to all those you encounter, affirming them as ‘beings of value, no matter who they are.’.
・子ども理解と子育て支援を学ぶために、以下の内容を深める。
・自分と異なる他者、多様な個性をあるがままに受け入れ尊重する「人権尊重」の価値観を理解し、支援者としての基本的視座を獲得する。
・「ホームレス」や「いじめ」の問題を通して、弱い立場の人が幸せに生きていける社会の実現にむけて、一人一人が行動する勇気をもてる環境づくり、安心安全な人間関係づくりの重要性について理解する。
・「自分を受けいれ認め愛すること」を、座学だけではなく、呼吸法やマインドフルネス、セルフケアのスキルなど、実践的な「自己尊重トレーニング」の体験学習を通して理解し、日常的に実践できるよう身につけていく。
*講義だけでなく、ワーク(実技)、ディスカッション、映像資料、グループワーク等を取り入れる。
To better understand children and learn how to support child-rearing, you are expected to :
・Understand the value of respect for human rights, which accepts others different from oneself and diverse personalities, and acquire the basic perspectives needed to provide support;
・By looking at the issues of homelessness and bullying, understand the significance of creating an environment in which each individual can act with courage and establishing a personal relationship that provides safety and security, with an eye toward realizing a society in which vulnerable people can live a happy life; and
・Understand the concept of ‘accepting and loving oneself just as one is’ through classroom lectures and practical, hands-on learning programs for self-esteem training, including breathing exercises, mindfulness, and self-care skills, and acquire practical skills.
1 | オリエンテーション:授業の趣旨と進行に関する共有 ・講師の自己紹介と、あなたを知るためのアンケートの実施 ・「生きててくれてありがとう」のメッセージの理解 |
2 | 自己尊重感(自尊感情)とは ・「自己肯定できなくても大丈夫」自己肯定感、プライドといった言葉との違い。幸せに生きるためになぜ自己尊重感が重要を学ぶ |
3 | いじめ(暴力)と自尊感情 ・暴力と自尊感情は反比例の関係にあり、自尊感情が低い状態の中で暴力は生まれる。自尊感情の回復が、暴力の連鎖やいじめの防止に必要不可欠であることを理解する |
4 | 路上のいじめ―「ホームレス」襲撃事件から考える ・なぜ少年たちは「ホームレス」を襲うのか? 弱者いじめの構造と問題解消の取り組みを、教材DVD『「ホームレス」と出会う子どもたち』を通して学ぶ |
5 | 「ホーム」レスと、「ハウス」レス ・経済=物質面(ハウス)の欠如と、人間関係=精神面(ホーム)の欠如が重なって、人は「貧困」状態となる。困窮者への物心両面の支援が必要であることはもちろん、日ごろから誰もが気軽に「助けて」と言い合える、弱さを受け入れあえる人と人のつながりが、ますます重要になっている社会状況を理解する |
6 | 自己尊重ワーク その1 ・自分を受けいれる、ゆるす、認める、愛する、ということを、見聞や知識だけではなく、体験を通して実感するためのワークショップを、連続して段階的に実施する。ワーク内容はその時その場の状況、受講者のリアクションや状態に応じて、変容する。また必要に応じて、グループワーク、ディスカッション等を取り入れる |
7 | 自己尊重ワーク その2 |
8 | 自己尊重ワーク その3 |
9 | 安心安全な人間関係のために ・自己尊重から他者尊重へ。お互いをあるがままに認めあう安心安全な居場所を構築するための人間関係づくりについて学ぶ。必要に応じて、アサーショントレーニング等、自己表現ワークも取り入れる |
10 | 子育て支援は親支援 ・子育てを母親独りに負わせない、社会みんなで子どもを育てる道親意識と環境づくりの重要性について。また自分が親になった場合に、他者の言動や価値観に振り回されない視座と自分軸を持つことの大切さを学ぶ |
11 | 子どもに関わる人のためのストレスマネージメント ・子どもへの暴力や虐待を防ぐと共に、傷ついた自分の感情を癒やすセルフケアの重要性とストレスマネージメントについて学ぶ。 |
12 | 自分を生かし、社会に生かす。 ・自分を愛し、よい人間関係を持ち、人や社会に貢献している時、私たちは幸福を感じる(心理学者アドラー)という。この社会で多様な人々と平和に幸せに生きていくために、共同体(社会)の一員として自分はどうありたいかについて考える |
13 | ライフプラン:なりたい自分になる ・現時点での自分の夢や目標を設定する(変化してもいい)。誰かの期待に応えるためではなく、今ここの「ありのままの自分」のやりたいこと、かなえたい夢や希望を意識化し、言語化し、設定する |
14 | 「私が私であるために」「僕が僕であるために」 ・受講者の気づきと学びを分かち合い、エンパワメントしあい、完了する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に提示された事前学習および事後課題に主体的に取り組む姿勢が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションぺーパー(毎回)(80%) 授業内最終ペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None