日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB120/IB120IB120 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・N234/Thu.1・N234 Thu.1・N234 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB1240 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB120 |
Understand assistive technology which is important for the lifestyles of the elderly and people with disabilities.
Acquire a wide range of basic knowledge, from widely used equipment to the application of advanced technology.
Lectures are organized on a wide range of fields, including equipment used by people with disabilities, tools used at home by elderly people with reduced physical strength, accessibility of information devices, barrier free and universal design.
Students will fill out a feedback form on each session to summarize their opinions and deepen their own reflections.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
高齢者や障害者の生活を助ける重要な要素である福祉機器について理解し,実用化・普及しているものから先端技術の応用まで広く基礎的な知識を身につける。
Understand assistive technology which is important for the lifestyles of the elderly and people with disabilities.
Acquire a wide range of basic knowledge, from widely used equipment to the application of advanced technology.
障害者が使う機器,体力の低下した高齢者が自宅で使う用具や情報端末,さらには住宅や公共環境までも含む広い分野について,整理しつつ講義する。あわせて各回の内容についてリアクションペーパーを利用し意見をまとめ、各自の考察を深める。
Lectures are organized on a wide range of fields, including equipment used by people with disabilities, tools used at home by elderly people with reduced physical strength, accessibility of information devices, barrier free and universal design.
Students will fill out a feedback form on each session to summarize their opinions and deepen their own reflections.
1 | 序論:福祉機器とは。高齢者,障害者の状況 |
2 | 運動機能の補助(義肢、装具、機能的電気刺激) |
3 | 聴覚機能の補助(補聴器、人工中耳、人工内耳等) |
4 | 視覚機能の補助(拡大読書器、文書読み上げ等) |
5 | 内部障害のための機器(循環系人工臓器、代謝系人工臓器) |
6 | 日常生活活動(ADL)とは。起居の支援機器(ベッド等) |
7 | 移動の支援機器(歩行器や車いす、リフト等) |
8 | 入浴・排泄の支援機器(浴槽リフト、特殊浴槽、ポータブルトイレ等) |
9 | 社会参加支援のための機器(運転補助装置、福祉車両、趣味やスポーツ等) |
10 | コミュニケーション支援、情報機器のアクセシビリティ(マウス操作、キーボード入力、ディスプレイ表示等の補助) |
11 | 建物・まちづくりのバリアフリー(通路、スロープ、階段昇降機、作業環境、関連の施策等) |
12 | ユニバーサルデザイン,アクセシブルデザイン(理念や具体例、国際規格等) |
13 | 福祉機器の導入と評価のポイント |
14 | 先端技術(ロボット,ヴァーチャルリアリティ等)の応用事例紹介 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
パワーポイントによる提示を主とし、書画カメラで補足する。提示資料(PDFファイル)はCanvasLMSで事前に配布する。講義中に提示した題目についてリアクションペーパーで意見を集め、総括して講義後半もしくは次回冒頭に全体に対してフィードバックする。 |
資料はCanvasLMSで事前に公開するので,あらかじめ目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 75 | |
平常点 (In-class Points) | 25 |
リアクションペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
CanvasLMSで資料を配付する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 手嶋教之ほか | 『基礎福祉工学(ロボティクスシリーズ12)』 | コロナ社 | 2009 | 9784339045239 |
2 | 日本生活支援工学会、日本リハビリテーション工学協会 | 『生活支援工学概論』 | コロナ社 | 2013 | 9784339072358 |
各回で扱う内容について,自分なりの意見をまとめ,わかりやすく記述する能力
Canvas LMSへのアクセスが必須です