日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB255/IB255IB255 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・N313/Thu.2・N313 Thu.2・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB255 |
Learn about the regional principles, housing and welfare facilities, and take into consideration the systems and policies related to the construction of social systems and welfare in a super-aged society. Deepen understanding of issues concerning residential environment and community design.
Based on the current situation in Japan and the construction of social systems, such as Long Term Care Insurance, lectures are given on the importance of environmental maintenance including aspects of architectural design, in accordance with the perspectives of the elderly. Topics are introduced and explained using PowerPoint with specific examples.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
超高齢社会における社会システムの構築と福祉に関する制度・政策を考慮しながら、地域のあり方・住宅・福祉施設について学び、居住環境・まちづくりの課題について理解を深める。
Learn about the regional principles, housing and welfare facilities, and take into consideration the systems and policies related to the construction of social systems and welfare in a super-aged society. Deepen understanding of issues concerning residential environment and community design.
現在の日本の状況や介護保険をはじめとする社会システムの構築を踏まえ、高齢者に視点をあてながら、建築的視点を含めて環境整備の大切さを講義する。具体的な事例を交えながら、パワーポイントを使用して、紹介、説明をする。
Based on the current situation in Japan and the construction of social systems, such as Long Term Care Insurance, lectures are given on the importance of environmental maintenance including aspects of architectural design, in accordance with the perspectives of the elderly. Topics are introduced and explained using PowerPoint with specific examples.
1 | 日本の現在・超高齢社会について |
2 | ユニバーサルデザイン・バリアフリーデザインとノーマライゼーション |
3 | 住宅改修と福祉環境コーディネーター |
4 | 高齢期の生活と多様な住まい方 |
5 | 高齢期における住宅生活と居住環境 |
6 | 高齢者施設のケアと居住環境 |
7 | 高齢者福祉施設のブランド理論とリスクマネジメント |
8 | 事例研究 高齢者福祉施設 |
9 | 高齢者が地域で暮らすということ 1 |
10 | 高齢者が地域で暮らすということ 2 |
11 | 高齢化とまちづくり 1 (都市部編) |
12 | 高齢化とまちづくり 2 (地方編) |
13 | 事例研究 UR編・地域包括ケア |
14 | 事例研究 医療とまちづくり・海外事例 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週授業の最後にリアクションペーパーの提出があります。リアクションペーパーの提出がない場合は、欠席とみなします。
学習したことで興味を持った内容については、さらにそれを調べるなどして理解を深めること。
最終授業のあとに最終レポートの提出があります。授業で学んだことや興味を持ったことを軸に、自分の考えをまとめることを求めています。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 東京大学高齢社会総合研究機構 | 『東大がつくった確かな未来視点を持つための高齢社会の教科書』 | 株式会社ベネッセコーポレーション | ||
2 | 東京大学高齢社会総合研究機構 | 『地域包括ケアのまちづくり』 | 東京大学出版 |