日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB294/IB294IB294 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・N431/Tue.4・N431 Tue.4・N431 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB294 |
With a focus on social work practice developed on a regional basis, the course aims to deepen students' understanding of practical and effective social work theories and methods to respond to increasingly diverse and complex issues.
In addition, students will study specific case studies related to support relationships with people in need, development strategies for social resources, and comprehensive and integrated social work support, with the goal of acquiring the significance of case analysis and multifaceted perspectives.
After confirming the basic matters related to the formation of social work helping relationships, students will understand specific social work practice cases through short case studies and audiovisual materials. The course integrates theory and methodology, while developing creative ways for students to think about the points of focus and key points of support on their own.
In addition, I plan to invite guest speakers and provide opportunities to learn about the actual situation in the field where social work practice is developed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
地域を基盤として展開されるソーシャルワーク実践を主軸に置き、多様化・複雑化する課題に対応するため、実践的かつ効果的なソーシャルワークの理論と方法の理解を深める。
また、支援を要する人々との援助関係や社会資源の開発方策、ソーシャルワークの総合的かつ包括的支援に関する具体的事例を学び、事例分析の意義や多角的視点を獲得することを目標とする。
With a focus on social work practice developed on a regional basis, the course aims to deepen students' understanding of practical and effective social work theories and methods to respond to increasingly diverse and complex issues.
In addition, students will study specific case studies related to support relationships with people in need, development strategies for social resources, and comprehensive and integrated social work support, with the goal of acquiring the significance of case analysis and multifaceted perspectives.
ソーシャルワークの援助関係の形成に関わる基本事項を確認した上で、具体的なソーシャルワーク実践事例について、ショートケーススタディや視聴覚教材を通じて理解する。受講者が、支援の着眼点やポイントとなる事項を自ら考えられるよう創意工夫をしつつ、理論と方法論を統合して学ぶ授業を展開する。
さらに、ゲストスピーカーを招請し、ソーシャルワーク実践が展開される現場の実情を学ぶ機会を設定する予定である。
After confirming the basic matters related to the formation of social work helping relationships, students will understand specific social work practice cases through short case studies and audiovisual materials. The course integrates theory and methodology, while developing creative ways for students to think about the points of focus and key points of support on their own.
In addition, I plan to invite guest speakers and provide opportunities to learn about the actual situation in the field where social work practice is developed.
1 | オリエンテーション(地域社会を対象とする方法論を学ぶ意義) |
2 | 地域社会の変容と排除型社会 |
3 | ソーシャルワークにおける総合的かつ包括的な支援の実際 |
4 | コミュニティワークとコミュニティ・ソーシャルワークの相違と連動 |
5 | 地域アセスメントの基本 |
6 | ワークショップ体験とファシリテーション |
7 | 地域福祉活動の実際と事例分析の意義 |
8 | コミュニティワークにおける組織化 |
9 | マレー・ロスの「組織化に関する諸原則」を考える |
10 | コミュニティワークにおける計画 |
11 | 地域社会へのアプローチとガバナンス、コーディネーションの実際 |
12 | コミュニティワークにおけるソーシャルアクションとネゴシエーション |
13 | プレゼンテーションの意義と方法 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ワークショップ体験やグループワーク等、アクティブ・ラーニングの要素を取り入れ、受講生の主体的な参加により授業を運営します。授業の感想(リアクションペーパー)については、次の授業の冒頭で紹介し、振り返り(フィードバック)を行います。 |
予習として、各回のキーワードを事前に調べておくこと。その他、授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
毎回の授業後にリアクションペーパーを記入することを通じて復習を行い、講義の内容と参考文献を照らし合わせて確認すること。授業で得た学びを現実(日常生活、地域活動、現場実習)に応用する意識を常にもち、授業の展開とともに自身の視点を増やし、思考を育てていくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 42 | |
平常点 (In-class Points) | 58 |
リアクションペーパー、授業中の発言等の主体的な参加(58%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、毎回資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟編集 | 『最新 社会福祉士養成講座 6 ソーシャルワークの理論と方法[社会専門]』 | 中央法規出版 | 2021 | 9784805882498 |
2 | 一般社団法人日本ソーシャルワーク教育学校連盟編集 | 『最新 社会福祉士養成講座 12 ソーシャルワークの理論と方法[共通科目]』 | 中央法規出版 | 2021 | 9784805882429 |
地域社会にアプローチする方法を学ぶにあたり、自治体や社会福祉協議会のホームページを閲覧する等し、自身が関わる地域の情報を集めておいてください。また、国の政策動向や分野別の社会福祉の現状を把握しておくようにしましょう。
各回の内容や順番は、受講生の関心や習得度等に応じて一部変更する可能性があります。その場合は、事前にお伝えします。