日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB345/IB345IB345 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・N213/Mon.4・N213 Mon.4・N213 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3150 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB345 |
This class aims to :
(1) understand the overview of clinical geropsychology.
(2) evaluate the elderly from the viewpoint of psychological assessment (at the beginner's level).
(3) understand what kind of psychological support for the elderly.
This class consists of three learning contents. One is psychological aging, such as cognitive function, including attention, memory, and intelligence. Two is the assessment of the elderly with psychological knowledge and using the psychological test. Three is the psychological support techniques for the elderly and caregivers. Example includes Reminiscence therapy, Bedside counseling, and Psychological education. In particular, the students will also study the psychological aspects of dementia, a typical mental disorder of the elderly.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業では以下を目的とする。
(1) 老年臨床心理学の概要を理解する。
(2) 心理学的アセスメントの観点から高齢者を評価することができる (初学者レベル)。
(3) 高齢者に対する心理的支援にはどのようなものがあるかを理解する。
This class aims to :
(1) understand the overview of clinical geropsychology.
(2) evaluate the elderly from the viewpoint of psychological assessment (at the beginner's level).
(3) understand what kind of psychological support for the elderly.
この授業は3つの学習内容から構成される。1つめは、注意、記憶、知能を含む認知機能などの心理的老化である。2つめは心理学的知見を用いて、また心理テストを用いて高齢者を査定することである。3つめは、高齢者や介護者への心理支援技術である。回想法、ベッドサイドカウンセリング、心理教育などが例に挙げられる。特に、高齢者の代表的な精神疾患である認知症についても、心理学的側面から学習する。
This class consists of three learning contents. One is psychological aging, such as cognitive function, including attention, memory, and intelligence. Two is the assessment of the elderly with psychological knowledge and using the psychological test. Three is the psychological support techniques for the elderly and caregivers. Example includes Reminiscence therapy, Bedside counseling, and Psychological education. In particular, the students will also study the psychological aspects of dementia, a typical mental disorder of the elderly.
1 | ガイダンス・老年臨床心理学とは |
2 | 加齢による生理学的・心理学的変化 |
3 | 老年期の注意 |
4 | 老年期の記憶 |
5 | 老年期の知能 |
6 | 老年期のパーソナリティ |
7 | 老年期の適応 |
8 | 老年期の心理学的問題と精神病理 |
9 | 認知症の心理学的理解 |
10 | 老年期の心理的アセスメント(1) 認知機能検査・神経心理学的検査 |
11 | 老年期の心理的アセスメント(2) 演習・その他の検査とスケール |
12 | 老年期の心理的支援1 認知症高齢者支援 |
13 | 老年期の心理的支援2 様々な老年期の問題への支援 |
14 | ふりかえりとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
心理的アセスメントの演習(第11回): 受講生が互いに簡便な認知機能検査を実施する |
授業前学習: 毎回の授業計画に挙げられた学習内容について予め調べ、質問事項を整理しておく。
授業後学習: 配布された資料および授業で扱った内容について復習し、ノートにまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
課題(レポートや振り返りシート等)の提出を含む授業参画度(30%) |
備考 (Notes) | ||
毎回実施する授業内テストもしくは課題レポートの提出を持って出席確認とし、結果を平常点とする(30点満点)。授業参画の姿勢に乏しい場合(例:一定回数以上の欠席)、獲得した平常点から減点を行う。この場合も期末筆記試験の受験は妨げないが、単位取得には高得点が必要となるため注意すること。以上は初回の授業時にも説明する予定である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定しない。資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内にて適宜指示する。 |
〆切を過ぎての課題提出は原則一切認めません。
たとえ途中であっても提出して部分点を獲得してください。