日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB383/IB383IB383 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・N221/Sat.2・N221 Sat.2・N221 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IB383 |
Learn about the livelihood of people from diverse cultural backgrounds and understand the values, knowledge, and skills needed in community-based multicultural social work practice.
We can consider the challenges and what we can do to achieve a multicultural inclusive society.
In the course of social work practice in various welfare fields, we are increasingly encountering people with diverse cultural backgrounds. We will learn about their current livelihood conditions and welfare issues in the community, as well as various community support efforts. We will also consider what we can do to create an inclusive community where we can live together. Through lectures, guest speakers, group work, discussions, and presentations we will learn about the current situation, consider ways to support, and share each other.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
多様な文化的背景を持つ人々の生活を知り、コミュニティを基盤とした多文化ソーシャルワーク実践において必要とされる価値、知識、スキルを理解する。多文化共生社会を目指すにあたっての課題と、自身ができることについて考察できる。
Learn about the livelihood of people from diverse cultural backgrounds and understand the values, knowledge, and skills needed in community-based multicultural social work practice.
We can consider the challenges and what we can do to achieve a multicultural inclusive society.
福祉に関わる様々な領域でソーシャルワーク実践を行うなかで、多様な文化的背景を持つ人々と出会う機会が増えている。地域に暮らすかれらの生活の現状や福祉的課題と、コミュニティにおける様々な支援の取り組みを学び、共に暮らす包摂的な地域づくりに向けて私たちができることを考える。講義やゲストスピーカーの話、グループワーク、ディスカッション、プレゼンテーションを通し、現状を知り、具体的な支援のあり方を考え共有する。
In the course of social work practice in various welfare fields, we are increasingly encountering people with diverse cultural backgrounds. We will learn about their current livelihood conditions and welfare issues in the community, as well as various community support efforts. We will also consider what we can do to create an inclusive community where we can live together. Through lectures, guest speakers, group work, discussions, and presentations we will learn about the current situation, consider ways to support, and share each other.
1 | なぜ、「多文化」ソーシャルワークか―日本に暮らす外国人 |
2 | 外国人住民を取り巻く「壁」1-歴史認識 |
3 | 外国人住民を取り巻く「壁」2-ことば、こころ、文化 |
4 | 外国人住民を取り巻く「壁」3-制度利用、情報アクセス |
5 | 外国人住民を取り巻く「壁」4-コミュニケーション、アイデンティティ |
6 | 「多文化ソーシャルワーク」とは何か |
7 | ケース検討1:ライフステージの各段階におけるニーズと支援 |
8 | ケース検討2:福祉現場における多文化ソーシャルワーク実践 |
9 | ケース検討3: 多文化領域におけるソーシャルワーク的実践 |
10 | ゲストスピーカー |
11 | 「多文化コミュニティソーシャルワーク」へ |
12 | グループワーク:多文化コミュニティソーシャルワークに関わる事例検討1 |
13 | グループワーク:多文化コミュニティソーシャルワークに関わる事例検討2 |
14 | プレゼンテーション:多文化コミュニティソーシャルワークに関わる事例検討3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて適宜課題を指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席とリアクションペーパー(40%) グループワーク等授業への参加(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三本松政之・朝倉美江編 | 『多文化福祉コミュニティ』 | 誠信書房 | 2020 | |
2 | 牧里 毎治 (監修)、公益財団法人 とよなか国際交流協会 (編集) | 『外国人と共生する地域づくり――大阪・豊中の実践から』 | 明石書店 | 2019 | |
3 | 石河久美子 | 『多文化ソーシャルワークの理論と実践―外国人支援者に求められるスキルと役割』 | 明石書店 | 2012 | |
4 | 「外国につながる子どもたちの物語」編集委員会(編集), みなみななみ(イラスト) | 『まんがクラスメイトは外国人課題編―私たちが向き合う多文化共生の現実』他2冊 | 明石書店 | 2020 |
この授業では、パワーポイントを使用した講義を通し意見や感想を求めると同時に、グループワークにおいて他の参加受講者とともに考え検討する時間を持つ。自ら考え日常に紐づけていこうとする積極的な受講態度が期待される。