日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC356/IC356IC356 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
多文化化する日本を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・N421/Wed.3・N421 Wed.3・N421 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC356 |
Understanding the meaning of “to be multicultural”, from changes in areas such as labor, education and the local community. In addition, we will consider what kind of awareness and actions are required in a multicultural society.
Using videos and statistical data, we will introduce Japan’s current multicultural situation, exploring specifics, deepening our understanding of the multicultural society and Japan. In addition, we will refer to case-studies in other countries, and consider what kind of awareness and actions are necessary in a multicultural society, while studying what is happening in practice in each region.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「多文化化する」とはどういうことかを,労働や教育,地域社会といった諸領域の変化から理解する。加えて,多文化社会ではどのような意識や行動が求められているかを考察する。
Understanding the meaning of “to be multicultural”, from changes in areas such as labor, education and the local community. In addition, we will consider what kind of awareness and actions are required in a multicultural society.
多文化化する日本の現状を,ビデオや統計データなどを活用しながら具体的に紹介し,多文化社会・日本に対する理解を深める。また,諸外国の事例を参照しつつ,多文化社会ではどのような意識や行動が必要であるかについて,各地域での実践を学びつつ考察する。
Using videos and statistical data, we will introduce Japan’s current multicultural situation, exploring specifics, deepening our understanding of the multicultural society and Japan. In addition, we will refer to case-studies in other countries, and consider what kind of awareness and actions are necessary in a multicultural society, while studying what is happening in practice in each region.
1 | オリエンテーション:多文化社会を学ぶための基礎知識 |
2 | 「差別」と「社会経済的格差」:フランスを事例として |
3 | 「人種差別」との闘い:アメリカを事例として |
4 | 差別や社会経済的格差への取組み |
5 | 在日コリアンにみる差別との闘いの歴史 |
6 | 日本の外国人政策(移動局面)の歴史的流れ |
7 | 日本で生活するさまざまな“外国人” |
8 | 多文化化する日本の現在 |
9 | 「外国人犯罪」報道と“外国人”差別 |
10 | 日本における差別や社会経済的格差 |
11 | 変化する労働市場と外国人労働者 |
12 | 外国ルーツの子どもたちの教育 |
13 | 多文化社会におけるNPO/NGO |
14 | 多文化化する日本の選択 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の講義時間内に,次回までの課題を伝える。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(2~3回)(70%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 荒牧重人ほか | 『外国人の子ども白書』 | 明石書店 | 2017 | 9784750344959 |
2 | 毛受敏浩&鈴木江理子 | 『「多文化パワー」社会』 | 明石書店 | 2007 | 9784750326221 |
3 | 鈴木江理子 | 『アンダーコロナの移民たち』 | 明石書店 | 2021 | 9784750352152 |
4 | 宮島喬&鈴木江理子 | 『新版 外国人労働者受け入れを問う』 | 岩波書店 | 2019 | 9784002710105 |
5 | 宮島喬&藤巻秀樹&石原進&鈴木江理子 | 別冊環20 『なぜ今、移民問題か』 | 藤原書店 | 2014 | 9784894349780 |
6 | 宮島喬&藤巻秀樹&石原進&鈴木江理子 | 別冊環24『開かれた移民社会へ』 | 藤原書店 | 2019 | 9784865782219 |
7 | 鈴木江理子&児玉晃一編著 | 『入管問題とは何か-終わらない<密室の人権侵害>』 | 明石書店 | 2022 | 9784750354484 |