日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ID385/ID385ID385 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
こんなはずでは......取材する側の論理・される側の言い分 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・N331/Tue.4・N331 Tue.4・N331 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMD3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
ID385 |
To think how should be SPORTS JOURNALISM, my lecture would introduce temporal situation around SPORTS and JOURNALISM, with examples from fresh news. Let's get to be a "GOOD WATCHER / OBSERVER" on sports.
Lecturer was an interpreter to Head coach IVICA OSIM of Japan's National Football Team, and also is a journalist on the international issues including nationalism, territorial conflict especially in former Yugoslavia. From a point of view of journalist, I would like to show situation of journalism and media, not only of sports but also socio-political fields. Questions welcome!
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
毎週トピックスを取り上げながら、スポーツとメディアの現状を概観し,スポーツジャーナリズムのあり方を考える。「良い観戦者・視聴者」になる視点をやしなう。
To think how should be SPORTS JOURNALISM, my lecture would introduce temporal situation around SPORTS and JOURNALISM, with examples from fresh news. Let's get to be a "GOOD WATCHER / OBSERVER" on sports.
国際紛争を取材していたジャーナリストがサッカー日本代表監督通訳として「取材される側」になった体験を振り返りながら,スポーツ報道の現状を考える。現場の実情を紹介しつつ,観る側の視点をやしなうとともに,放送・出版などジャーナリスト志願者にも参考になる授業をめざす。学生の意見を重視し、質問や要望にもできるだけこたえたい。
Lecturer was an interpreter to Head coach IVICA OSIM of Japan's National Football Team, and also is a journalist on the international issues including nationalism, territorial conflict especially in former Yugoslavia. From a point of view of journalist, I would like to show situation of journalism and media, not only of sports but also socio-political fields. Questions welcome!
1 | 授業で扱うおもなテーマ(順不同); ・日本代表のロッカールームから見えてきたもの |
2 | ・スポーツ観戦が楽しくなるには |
3 | ・アスリートをリスペクトする |
4 | ・スポーツ報道の発達史 |
5 | ・フットボールとベースボール |
6 | ・インターネットと紙メディア(新聞・雑誌) |
7 | ・試合結果だけでなく「内容」をどう報道するか |
8 | ・近代スポーツと武士道 |
9 | ・スポーツビジネスの裏側(商業化とアマチュアリズム) |
10 | ・スポーツと戦争、ナショナリズム、差別 |
11 | ・体罰(暴力的指導)とコーチング論 |
12 | ・勝利至上主義、八百長とドーピング |
13 | ・取材される側の情報発信のスキル |
14 | ・「プレイヤーズ・ファースト」の原則 ・その他、学生から要望のあるテーマ・分野、そのときどきのニュースを取り上げてみる |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日頃からスポーツのニュースに注意するとともに、問題意識を持つこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストはとくに指定しない。毎回の授業ごとにプリント(PDFなど)を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中西哲生(監修) 千田善など共 著 | 『スポーツでひろげる国際理解 1~5』 | 文溪堂 | 2018 | |
2 | 千田善 | 『ワールドカップの世界史』 | みすず書房 | 2006 | |
3 | 宇都宮徹壱 | 『フットボールの犬』 | 幻冬舎文庫 | 2011 | |
4 | 木村元彦 | 『争うは本意ならねど』 | 集英社文庫 | 2019 | |
その他 (Others) | |||||
参考文献は授業の資料などでも、どんどん紹介する。 |