日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD158/JD158JD158 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中米の開発地理学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・6202/Tue.3・6202 Tue.3・6202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS5600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024年3月26日付変更(変更理由:曜日時限変更)[変更前]火曜5限 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JD158 |
In Latin America and Caribbean region grassroots movement by indigenous people and the afro-caribbean to claim for human rights called for decolonization of knowledge. Some of the geographical thoughts developed and contributed to such practices. Drawing from such thoughts in political ecology and critical development theories we will discuss possible framework for geographical research.
The participants are required to read and summarise the literature. Based on the summaries, we will discuss academic and geographical context, research framework, outcome and its implications.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
先住民やアフロカリビアンの人権のための草の根運動が広がるラテンアメリカ・カリブ海地域では,知識の脱植民地化を先導する様々な思想が生まれてきた。この授業ではとくに,ニカラグアとコロンビアを舞台として記述された政治生態学・開発地理学の思想を批判的に読みながら,これらの思想について理解を深め,地誌の研究方法について議論する。
In Latin America and Caribbean region grassroots movement by indigenous people and the afro-caribbean to claim for human rights called for decolonization of knowledge. Some of the geographical thoughts developed and contributed to such practices. Drawing from such thoughts in political ecology and critical development theories we will discuss possible framework for geographical research.
批判的開発地理学の基礎文献を輪読しながら,問題設定や研究方法,研究成果の意義と課題について報告と議論をおこなう。
The participants are required to read and summarise the literature. Based on the summaries, we will discuss academic and geographical context, research framework, outcome and its implications.
1 | ガイダンス |
2 | 開発の民族誌と地誌 |
3 | 開発とモダニティの人類学 Development and the Anthropology of Modernity |
4 | 開発とモダニティの人類学 Development and the Anthropology of Modernity |
5 | 貧困の問題化 The Problematization of Poverty |
6 | 貧困の問題化 The Problematization of Poverty |
7 | 経済と開発の空間 Economics and the Space of Development |
8 | 経済と開発の空間 Economics and the Space of Development |
9 | 食料と飢餓の物語 Tales of Food and Hunger |
10 | 食料と飢餓の物語 Tales of Food and Hunger |
11 | 農民,女性,環境の物語 Tales of Peasants, Women, and the Environment |
12 | 農民,女性,環境の物語 Tales of Peasants, Women, and the Environment |
13 | ポスト開発の時代を想像する Imagining and Postdevelopment Era |
14 | ポスト開発の時代を想像する Imagining and Postdevelopment Era |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定した文献を読みレジュメと論点を考案して提示する Reading, summarizing and posing questions on the literature
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への準備と参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | A.エスコバル/北野収訳 | 開発との遭遇:第三世界の発明と解体 | 新評論 | 2022 | 9784794812018 |
文献をもとに問いを立てる力 Ability to pose questions over text