日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF210
Theme・Subtitle 社会環境デザインとしての学習:学習と発達に対する社会文化歴史的アプローチ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育心理学特殊研究」

【Course Objectives】

The course will study human development and learning from a socio-cultural-historical approach. In particular, this term will examine "learning as social environment design. Traditionally, learning has been considered an individual process in psychology and pedagogy. However, actual learning occurs in the context of social and material entanglements and cannot be captured by analyses that focus only on the internal psychological processes of individuals. The inherent social nature of learning indicates that academic ability, intelligence, and personality, which have been viewed as matters of individual ability, are social. Unfortunately, social justice is not guaranteed in today's society, which makes people peripheral and maintains and renews social disadvantages. Inequality and injustice in education are behind international conflicts and wars. Students are expected to recognize this current situation and to envision a new social environment design to see how social justice in learning can be achieved.

【Course Contents】

The class will critically review the literature on "learning as social environment design" to learn about the current state of contemporary society, education, learning, and social injustice. In addition, we will also have research reports by students, data sessions, and research discussions with overseas researchers and other guests as needed. Students must submit a summary report at the end of the class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 論文検討あるいは研究検討
3 論文検討あるいは研究検討
4 論文検討あるいは研究検討
5 論文検討あるいは研究検討
6 論文検討あるいは研究検討
7 論文検討あるいは研究検討
8 論文検討あるいは研究検討
9 論文検討あるいは研究検討
10 論文検討あるいは研究検討
11 論文検討あるいは研究検討
12 論文検討あるいは研究検討
13 論文検討あるいは研究検討
14 論文検討あるいは研究検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。
履修前あるいは早期に文献に目を通しておいてほしい。
また、授業後には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
研究報告(40%)
論文検討活動(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
基本テキストとして用いる「竹内・石黒 (2023)社会環境デザインとしての学習:学習研究はなぜ公正と権力を問わなければならないのか? 認知科学」はオンラインで入手可能である( https://doi.org/10.11225/cs.2022.089)。取り上げる文献は日本語あるいは英語である。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐伯胖 他 『心理学と教育実践の間で』 東京大学出版会 2013 9784130065092
2 石黒広昭 『社会文化的アプローチの実際』 北大路書房 2004 9784762823893
3 石黒広昭・亀田達也 『文化と実践』 新曜社 2010 9784788511866
4 石黒広昭 『子どもたちは教室で何を学ぶのか』 東京大学出版会 2016 9784130530880
5 Komatsu et al. Arts-Based Method in Education Research in Japan. Brill Sense 2022 9789004514126
その他 (Others)
参考文献は基本文献を理解するための参考となるものである。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/

【注意事項 / Notice】