日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH169/JH169JH169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ルソー『告白』から:フランス自伝文学の世界への招待 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・X205/Tue.4・X205 Tue.4・X205 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PH309 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JH169 |
Is this the end of autobiography? Or the beginning of it? Students will read the best of French autobiographies, Jean-Jacques Rousseau’s Les Confessions. By the way, Les Confessions was written so that no such work had been written and no imitation work will be done. In other words, it is an anti-autobiography. It is and isn’t an autobiography at the same time… Students will read and understand this overtly popular work.
Without this work, students will not understand post-19th century French literature and thinking. Students will read this work by continuously tracing time before Les Confessions and imagining history of literature and thinking after Les Confessions. In addition, students will also read draft in this class. Students will not conduct the draft research literally, but students will check draft to find clues to help them understand the text.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
2022,23年度に続き、『告白』を精読します。2022,23年度とは異なる観点から分析します。
自伝の終わり?自伝のはじまり?フランス自伝文学の最高傑作、ジャン=ジャック・ルソーの『告白』を読みます。ところで、『告白』は、「これまでに例がなく、そしてこれからも誰も真似ておこなうことのないであろう企図」、つまりは反自伝ともいえる作品です。自伝でありながら自伝ではない…そのようなものとしてこのあまりにも有名な作品を読み解いていきます。
Is this the end of autobiography? Or the beginning of it? Students will read the best of French autobiographies, Jean-Jacques Rousseau’s Les Confessions. By the way, Les Confessions was written so that no such work had been written and no imitation work will be done. In other words, it is an anti-autobiography. It is and isn’t an autobiography at the same time… Students will read and understand this overtly popular work.
19世紀以降のフランス文学・思想はこの作品なしでは正確に理解できません。たえず『告白』以前にさかのぼりながら、そして『告白』以降の文学史・思想史を想起しながら、この作品を読んでいきます。またこの授業では「草稿」も(少しだけ)読みます。いわゆる「草稿研究」をおこなうわけではありませんが、「草稿」が思いがけぬ「発見」、あるいは読解のヒントを与えてくれることを確認し、修士論文執筆の参考となるようにします。
Without this work, students will not understand post-19th century French literature and thinking. Students will read this work by continuously tracing time before Les Confessions and imagining history of literature and thinking after Les Confessions. In addition, students will also read draft in this class. Students will not conduct the draft research literally, but students will check draft to find clues to help them understand the text.
1 | 導入 |
2 | 作品の背景について |
3 | テクスト読解(1) |
4 | テクスト読解(2) |
5 | テクスト読解(3) |
6 | テクスト読解(4) |
7 | テクスト読解(5) |
8 | テクスト読解(6) |
9 | テクスト読解(7) |
10 | テクスト読解(8) |
11 | テクスト読解(9) |
12 | テクスト読解(10) |
13 | テクスト読解(11) |
14 | テクスト読解(12)+まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テクストと草稿の読解はもちろんのこと、作品全体の理解につとめてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・参加態度(予習状況)(30%) 課題(30%) 授業内での報告(30%) テクスト理解度(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピー配布。さらに電子版テキストを使用。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献等については一回目の授業で指示します。 |