日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ122/JJ122JJ122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化機関、芸術団体に資する運営と情報デザイン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
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単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JJ122 |
In this course, students will get an understanding of information design, which is instrumental in the operation of cultural facilities, as well as the trends of regional art events. We will also think of proposals to help them grow more effectively. In this course, we will research and discuss examples of Hollywood style content marketing, which predates the recent advent of social media use.
The environments surrounding cultural facilities, in all eras, undergo hectic changes with the rising and falling of national power. We will inspect the current state of feasible support of the arts within present day Japan. Furthermore, we will learn about computerization, which one cannot avoid when discussing cultural facilities. We will inspect patron information analysis using the web, the ways of using social media, as well as information design, which is instrumental in the operation of cultural facilities. We will prepare newspaper and magazine articles as well as web sources to be used as discussion topics, debating with every student participating. We intend to focus discussion on how better economic efficiency relates to the development of art activities and the operation of cultural facilities. We will discuss not only the state of non-profit arts, but that of commercial arts as well.
Classes are planned for: first week of August. Please note that one should make sure to contact the instructor via the staff of Section 1 at the department office for the details before registering for the course.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文化施設の運営に資する情報デザイン、及び、地域型アートイベントについての動向を理解し、より効果的に発展させていくための提案を行う。昨今のソーシャル・メディアの利活用を前提とするハリウッド型のコンテンツ・マーケティングについて事例を研究し、議論する。
In this course, students will get an understanding of information design, which is instrumental in the operation of cultural facilities, as well as the trends of regional art events. We will also think of proposals to help them grow more effectively. In this course, we will research and discuss examples of Hollywood style content marketing, which predates the recent advent of social media use.
文化施設を廻る環境は、いつの時代も、国力の盛衰と共にめまぐるしい変化にさらされてきた。現代の日本社会の中で可能な芸術支援のあり方を検証する。また、文化施設といえども避けて通ることのできない情報化について、ウェブを活用した顧客情報分析、ソーシャル・メディアの使い方など、文化施設の運営に資する情報デザインを検証する。新聞・雑誌の記事、ウェブなどの資料を議論の素材として準備し、全員参加で討論を進めていく。経済効率の改善が文化施設の運営、芸術活動の発展とどう関係するのかを中心に議論したい。非営利の芸術だけでなく、商業芸術のあり方についても議論する。
授業は8月第一週を予定しています。なお、具体的日程の詳細についてはできるだけ皆さんの要望に対応しますので、登録前に必ず学部事務1課経由で担当者に連絡をとるようお願いします。
The environments surrounding cultural facilities, in all eras, undergo hectic changes with the rising and falling of national power. We will inspect the current state of feasible support of the arts within present day Japan. Furthermore, we will learn about computerization, which one cannot avoid when discussing cultural facilities. We will inspect patron information analysis using the web, the ways of using social media, as well as information design, which is instrumental in the operation of cultural facilities. We will prepare newspaper and magazine articles as well as web sources to be used as discussion topics, debating with every student participating. We intend to focus discussion on how better economic efficiency relates to the development of art activities and the operation of cultural facilities. We will discuss not only the state of non-profit arts, but that of commercial arts as well.
Classes are planned for: first week of August. Please note that one should make sure to contact the instructor via the staff of Section 1 at the department office for the details before registering for the course.
1 | アートマネジメントとは何か?芸術NPO、非営利団体と商業芸術のマネジメントの違いについて |
2 | 非営利のためのアートマネジメント:美術館の場合 |
3 | 非営利のためのアートマネジメント:オペラ、オーケストラ、バレエについて。組織運営と施設運営の違い |
4 | 非営利のためのアートマネジメント:観客を維持し、増やすための教育プログラムについて |
5 | 非営利のためのアートマネジメント:予算の成り立ち・・・日米欧の違い |
6 | 商業的なアートマネジメント:映画と商業演劇・・・日米欧の違い |
7 | 商業的なアートマネジメント:世界各地の映画祭、演劇祭の意味すること |
8 | 商業的なアートマネジメント:ハリウッドの意味するもの I (人材育成) |
9 | 商業的なアートマネジメント:ハリウッドの意味するもの II (配給システム) |
10 | 商業的なアートマネジメント:ハリウッドの意味するもの III (マーケティングとマーチャンダイジング) |
11 | 映画産業を支える周辺のシステム:フィルムコミッションの意味するところ |
12 | エンタメ産業を支えるファン・ベースト・マーケティングとコンベンション |
13 | アートマネジメントに資する情報デザイン:ソーシャル・メディアをどう使いこなすか |
14 | アートマネジメントに資する情報デザイン:ソーシャル・メディアをどう使いこなすか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて授業内で関連URLを予め告知、コピー資料を配布。都内美術館・博物館での展覧会見学なども行う予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 最終レポート以外の課題(10%) 出席および授業参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩渕潤子 | 『ヴァティカンの正体』 | 筑摩書房 | 2014 | |
2 | 岩渕潤子 | 『美術館で愛を語る』 | PHP新書 | 2004 | |
3 | 岩渕潤子 | 『NY午前0時 美術館は眠らない』(キンドル版) | 朝日新聞社 | 2020 |
履修希望者は事前に岩渕宛にメールでご連絡ください。オンラインでゲストもお招きしての授業の詳細について事前に相談させていただきます。例年だと美術館などへ赴き、専門家のお話を伺っていますが、専門家のゲストをオンラインで登場して頂きお話をして頂く可能性があります。学生の皆さんからどんな分野の方の話を聞きたいかご希望があれば、早めにお知らせ下さい。授業の開始までに、本科目専門の授業支援ブログサイトを作るので必ず確認するようにして下さい。
・8/1(木)1~5限(8:50~18:50)
・8/5(月)1~5限(8:50~18:50)
・8/6(火)1~5限(8:50~18:50)
学外実施予定日
・8/2(金)1~5限(8:50~18:50)
教室:6205