日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ140/JJ140JJ140 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代俳句の歴史と言語/History of Modern Haiku and its Language |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・9B02/Mon.3・9B02 Mon.3・9B02 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
JJ140 |
Through reading and discussion of haiku and its critics written in Japanese, students will deepen their understanding of language expression and explore their own issues.
In order to explore the historical development and structure of language in haiku, this class will take as its case study the haiku poet Takaya Soshu (1910-1999). In particular, we will consider the poetic characteristics and rhetoric of the poem, focusing on the artistic environment around 1930.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日本語で書かれた俳句や俳論の読解とディスカッションを通じて、言語表現についての理解を深め、各自の課題を探求する。
Through reading and discussion of haiku and its critics written in Japanese, students will deepen their understanding of language expression and explore their own issues.
俳句における言葉の歴史的展開と構造を探究するために、この授業では、高屋窓秋(1910−1999)という俳人を事例としてとりあげる。とりわけ、1930年前後の芸術環境に注目しながら、俳句における詩的特性やレトリックについて考えてゆく予定。
In order to explore the historical development and structure of language in haiku, this class will take as its case study the haiku poet Takaya Soshu (1910-1999). In particular, we will consider the poetic characteristics and rhetoric of the poem, focusing on the artistic environment around 1930.
1 | はじめに(ガイダンスなど) |
2 | 近代以降の俳句(1880年代〜1920年代)についての概論1=講義。(資料は配布する。) |
3 | 近代以降の俳句(1930年代〜1960年代)についての概論2=講義。(資料は配布する。) |
4 | 近代以降の俳句(1970年代以降)についての概論3=講義。(資料は配布する。) |
5 | 履修者による発表と討議1。 |
6 | 履修者による発表と討議2。 |
7 | 履修者による発表と討議3。 |
8 | 履修者による発表と討議4。 |
9 | 句会 |
10 | 履修者による発表と討議5。 |
11 | 履修者による発表と討議6。 |
12 | 履修者による発表と討議7。 |
13 | 履修者による発表と討議8。 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
履修者数にもよるが、個人発表に加えて俳句の実作を試験的に行う機会をもつ可能性もある。 |
履修者のゼミ発表によって進めていくため、授業時間外に内容とレジュメ等の準備をする必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業参加度(40%) 課題の発表等(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
実作の経験は問わないが、俳句という詩的形式や歴史的概略(明治期以降)について、予習をしておくことが望ましい。