日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA323/KA323KA323 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・A303/Fri.2・A303 Fri.2・A303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
KA323 |
Students will learn the ideas and theories of environmental economics. Through this learning, they will develop their ability to logically analyze environmental issues, and cultivate their theoretical thinking skills.
Many environmental issues are caused by human economic activities. To solve these issues, it is essential to analyze them from economic perspective. In this class, students will read English textbooks on environmental economic theories. This class will be in seminar format and focus on reading. Through these, students will learn environmental economic analysis method. Among many environmental economic theories, students will focus and delve into analysis method using mathematical framework and microeconomics foundation. Instead of studying individual environmental issues such as global warming and waste, students will learn universal theories that can apply to the analysis of these issues. The lesson plan is tentative and subject to change depending on the situation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
環境経済学の考え方やその理論を学ぶことで,環境問題に対する客観的な分析手法を身につけるとともに,論理的な思考力を養うことを目標とする。
Students will learn the ideas and theories of environmental economics. Through this learning, they will develop their ability to logically analyze environmental issues, and cultivate their theoretical thinking skills.
環境問題の多くは人々の経済活動が原因となって発生しており,その解決のためには経済学的な視点から問題を分析することが必要不可欠となる。授業では環境経済学の理論について扱ったテキスト(洋書を含む)として取り上げ,輪読を中心とした演習形式の授業を通し環境経済学の分析手法を習得することを目指す。環境経済学の理論には様々なものがあるが,その中でも特に,ミクロ経済学をベースとした数理的な枠組みを用いた分析方法についての理解を深めていく。なお,授業では地球温暖化問題や廃棄物問題といった個別の環境問題を大きく取り上げることはせず,それらの問題の分析に用いることができる一般的な理論を学ぶことを目標とする。授業計画はあくまで目安であり参加者の状況によって変化する場合がある。
Many environmental issues are caused by human economic activities. To solve these issues, it is essential to analyze them from economic perspective. In this class, students will read English textbooks on environmental economic theories. This class will be in seminar format and focus on reading. Through these, students will learn environmental economic analysis method. Among many environmental economic theories, students will focus and delve into analysis method using mathematical framework and microeconomics foundation. Instead of studying individual environmental issues such as global warming and waste, students will learn universal theories that can apply to the analysis of these issues. The lesson plan is tentative and subject to change depending on the situation.
1 | イントロダクション |
2 | 外部性の理論1 |
3 | 外部性の理論2 |
4 | 外部性の理論3 |
5 | 環境政策の理論1 |
6 | 環境政策の理論2 |
7 | 環境政策の理論3 |
8 | 不確率性と政策選択1 |
9 | 不確実性と政策選択2 |
10 | 資源採取問題1 |
11 | 資源採取問題2 |
12 | 資源採取問題3 |
13 | ゲーム論的アプローチ1 |
14 | ゲーム論的アプローチ2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
微分とミクロ経済学に関して学部レベルの知識があることを前提とするので,講義履修前にこれらの分野の予習を行うことを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席・および授業中の発言(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Charles D. Kolstad, Environmental Economics (Oxford University Press) などの洋書を予定しているが,詳細については参加者と相談の上決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内で提示する。 |
本講義では学部レベルのミクロ経済学の知識があることを前提に輪読形式の講義を行う。