日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM802/KM802KM802 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5・/Fri.G5・ Fri.G5・, 金G6・/Fri.G6・, Fri.G6・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU5000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
KM802 |
The goal of this course is to develop students' ability to comprehensively understand and analyze real-world business strategies using theories and concepts related to business strategy.
A profound understanding of strategic management is essential for effective organizational and talent development. This course aims to provide students with a deep comprehension of the fundamental theories and concepts of strategic management while developing practical analytical skills through case study discussions. This approach will enable students to cultivate the ability to perceive strategic management from a holistic perspective.
1) Foundational Theories and Concepts of Strategic Management: Deepen a comprehensive understanding of the theoretical frameworks and basic concepts related to strategic management.
2) Practical Analysis through Case Studies: Learn strategic problem-solving and decision-making processes using real-world business cases.
3)Business and sosiety: Examine the importance of sustainability, ESG, and CSR in modern management.
This course focuses on merging theory and practice, aiming to provide students with both a deep understanding of strategic management and practical analytical skills.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業の目標は、経営戦略に関連する理論と概念を使って、現実の経営戦略を総合的に理解し分析できるようになることである。
The goal of this course is to develop students' ability to comprehensively understand and analyze real-world business strategies using theories and concepts related to business strategy.
効果的な組織開発と人材開発を実現するためには、経営戦略の深い理解が不可欠である。本講義では、経営戦略論の基本的な理論や概念を学びながら、ケーススタディを用いたディスカッションを通じて、実践的な分析能力を身に付けることを目指す。こうしたアプローチにより、学生は経営戦略を大局的に捉える能力を養うことができる。
1) 経営戦略の基礎理論と概念: 経営戦略に関する理論的な枠組みと基本概念についての包括的な理解を深める。
2) ケーススタディによる実践的な分析: 実際の企業事例を用いて、戦略的な問題解決と意思決定プロセスを学ぶ。
3) 企業と社会: 現代経営におけるサステナビリティ、ESG、CSRの重要性を考察する。
本講義は、理論と実践の融合を目指し、経営戦略の深い理解と実践的な分析スキルの両方を学生に提供することに重点を置いている。
A profound understanding of strategic management is essential for effective organizational and talent development. This course aims to provide students with a deep comprehension of the fundamental theories and concepts of strategic management while developing practical analytical skills through case study discussions. This approach will enable students to cultivate the ability to perceive strategic management from a holistic perspective.
1) Foundational Theories and Concepts of Strategic Management: Deepen a comprehensive understanding of the theoretical frameworks and basic concepts related to strategic management.
2) Practical Analysis through Case Studies: Learn strategic problem-solving and decision-making processes using real-world business cases.
3)Business and sosiety: Examine the importance of sustainability, ESG, and CSR in modern management.
This course focuses on merging theory and practice, aiming to provide students with both a deep understanding of strategic management and practical analytical skills.
1 | イントロダクション |
2 | 経営戦略の役割と特徴 |
3 | 経営戦略の理論(1) |
4 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
5 | 経営戦略の理論(2) |
6 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
7 | 戦略を動かす仕組み・組織づくり |
8 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
9 | 全社戦略と個別事業戦略 |
10 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
11 | 創発的戦略とイノベーション |
12 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
13 | 企業と社会(サステナビリティ、ESG、CSR) |
14 | ケーススタディ:グループワーク/ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
教科書の該当箇所及びケーススタディを読み、考えをまとめておく。ケーススタディは、授業内で指示する。
【復習】
関心のある企業を題材として、授業で学んだ理論・フレームワーク・概念を適用し分析する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(40%) 期末レポート(40%) 授業内発言(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 経営戦略研究会 | 『経営戦略の基本』 | 日本実業出版社 | 2008 | 9784534044679 |
2 | ハーバード・ビジネス・レビュー | 『戦略の教科書』 | ダイヤモンド社 | 2019 | 9784478107461 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 沼上幹 | 『経営戦略の思考法』 | 日本経済新聞出版 | 2009 | 9784532314781 |
PC
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。